Bestillingsverk

LITTERATUR: Rapporten fra Konkurransetilsynet bygger på svært tvilsomt tallmateriale. Taperen er litteraturen som kunstart.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Større. Mer. Flere. Mer salg av skjønnlitterære titler i 2005 enn i året før, og ikke bare det, også flere titler. Med bakgrunn i et enkelt års erfaring med ny bransjeavtale, går Konkurransetilsynet offensivt ut i mediene: Friere priser virker, bredden øker ... og Forfatterforeningens formann Anne Oterholm syter.La meg slå klart fast: Dette har ikke Konkurransetilsynet grunnlag for å hevde. Rapporten fra Konkurransetilsynet bygger på svært tvilsomt tallmateriale. Tilsynet har mange dyktige fagfolk, folk som er for dyktige til å mene at dette er en rapport som holder mål. Tallmaterialet er for sammensatt, det er usikkert hva det til enhver tid er man måler, og det lar seg kort og godt ikke gjøre å trekke konklusjoner om utviklingen av verken pris, salg eller bredde på grunnlag av denne undersøkelsen. Og det til tross for at, eller kanskje nettopp fordi, rapporten er et politisk bestillingsverk.

TA NOE SÅ enkelt som tidsperspektivet: Om vi gjør undersøkelsen bare antydningsvis mer langsiktig og inkluderer ytterligere ett år, vil vi få følgende: Salget sank fra 2003 til 2004. Det steg fra 2004 til 2005 - men ikke så mye at det veide opp for nedgangen i 2004. Dette gir med en gang et helt annet, og mindre entydig bilde av den nye virkeligheten.Likevel går konkurransedirektør Knut Eggum Johansen ut og presenterer et udelt positivt bilde av den nye tilstanden i bokbransjen. Uten grunnlag i fakta eller empiri er dette ikke annet enn et uttrykk for en politisk holdning og enøyd entusiasme på vegne av markedet. Det er interessant å se på retorikken Eggum Johansen bruker.«Det er ikke funnet noe som tyder på at det økte salget har gått på bekostning av bredden. Tallene viser at både bestselgere og smalere litteratur øker i omsetning og har fått lavere priser.» Eggum Johansen vet hvilke argumenter han vil bli møtt med, og kommer dem i forkjøpet. Nøkkelordet her er «smalere». Smalere enn hva? Smalere som i «selger mindre enn Da Vinci-koden», eller smalere som i «selger få eksemplarer til et kresent publikum»? Jeg er sikker på at Eggum Johansen har tenkt igjennom denne distinksjonen, og at han vet hva han sier.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer