Bestselgere til besvær

Bestselgerne «reddet» ikke bransjen. Ordet «kuppet» er mer dekkende.

SATSER PÅ DE STORE: Det krever mindre å satse på storsalg av få bøker, skriver Sørensen. Foto:Fredrik Varfjell / NTB Scanpix
SATSER PÅ DE STORE: Det krever mindre å satse på storsalg av få bøker, skriver Sørensen. Foto:Fredrik Varfjell / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

I Dagbladet 5. november har tidligere redaktør i Bok og samfunn, Dag H. Nestegard, en interessant kronikk om problemene knyttet til kommersialiseringen i bokbransjen. Samme dag i NRK forsvarer administrerende direktør i Bokhandlerforeningen, Trine Stensen, denne kommersialiseringen med at «bransjen trenger bestselgerne». Men er dette nødvendigvis riktig?

Er det virkelig bedre for bokbransjen at én forfatter selger 500 000 eksemplarer av én tittel enn at 100 forfattere selger 5000 hver av sine bøker? Det første fører til ekstrem ensretting og undergraving av litteraturen. Det andre fører til mangfold, berikelse og litterær vekst som ikke bare kommer litteraturen, men hele samfunnet til gode. Så hva er det som har skjedd?

Jo, kjedene har funnet ut at det er mye enklere å selge ekstremt mange eksemplarer av noen få titler enn et mindre antall eksemplarer av mange titler.

Det siste krever kompetanse, kreativitet, formidlingsevne og genuin, litterær interesse. Det første krever nesten ingenting: Man bygger bare opp en kjendis, helst en som skriver motstandsløs og ukontroversiell underholdning/krim, og så pusher man bøkene hans/hennes på kundene gjennom storstilte kampanjer spekket med skryt og hype. Vips, så «trenger» man bestselgerne omtrent slik en stoffmisbruker trenger den daglige fiksen sin.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer