Betal-TV, versjon 2.0

TV2 vil ha penger av alle.

De gylne tidene er over i reklame-TV bransjen. TV-opptakerne er kommet for å bli, og er enkle nok til at selv far kan hurtigspole over reklamen. Derfor ønsker TV2 seg nye inntektsstrømmer for å overleve. Kikker man bort over dammen, er det ikke de klassiske reklamekanalene som trives best. Det er betalkanaler som HBO og Comedy Central.

1. januar 2010, altså om drøye to år, går TV2s konsesjon ut. Fram til da har kanalen forpliktet seg til å være gratis på det digitale bakkenettet. Etter den datoen vil TV2s kunder måtte betale. Seeravgiften for TV2s kanalpakke i 2010 kan ende på 700 til 1000 kroner pr. år, altså ett sted mellom 60 og 85 kroner måneden. Skulle TV2 klare å få to millioner husstander inn i slike avtaler, vil de sitte med inntekter på 1,4 til 2 milliarder i året. Det monner, det. Og kanalen blir knapt reklamefri av den grunn.

PÅ KABEL OG PARABOL har betalingskrigen allerede begynt: På kabel krever TV2 allerede nå bedre betalt fra kabeldistributørene, som igjen protesterer: Så lenge de er pålagt å sende TV2, kan ikke kanalen diktere prisen, mener de.

I parabolmarkedet forhandles det på overtid: Canal Digitals avtale om å distribuere TV2-signaler gikk ut 8. oktober, de sender nå på TV2s nåde. Canal Digital og Viasat har slått seg sammen mot TV2 og inngått en musketeravtale: En for alle og alle for en.

Når ingen av de to ville by på eksklusive senderrettigheter for TV2, mistet TV2 muligheten til å spille dem opp mot hverandre. Så mens Canal Digital før skal ha betalt over 100 millioner for å kunne holde Viasat utenfor, skal kanalens første bud nå ha vært nede i 10 millioner.

MEN TV2 SLÅSS samtidig i en krig til: De vil så langt som mulig eie sine kunder selv. I dag har du og jeg et kundeforhold til mellommennene, altså våre kabel- eller parabolleverandører. I RiksTV har TV2 lykkes i å sikre seg retten til å selge sin egne kanalpakker direkte. Ved å kutte ut mellommannen kan TV2 både øke fortjeneste og kontroll.

Det er en utvikling Telenor, medeier i RiksTV og eier av distributøren Canal Digital stritter imot. Den kampen handler ikke bare om pris, den handler om rå makt.

Tør noen distributør å la være å ha TV2 i kanalpakken? Tør TV2 å nekte noen distributør å sende TV2 ut til sine seere? Og hvem kommer vi seere til å bli rasende på hvis TV2 plutselig skulle forsvinne fra skjermene?

BETALING: Etter 1. januar 2010 vil TV2s seere måtte betale for å se «Senkveld» og alt annet innhold på kanalen. Foto: LARS EIVIND BONES
BETALING: Etter 1. januar 2010 vil TV2s seere måtte betale for å se «Senkveld» og alt annet innhold på kanalen. Foto: LARS EIVIND BONES Vis mer

På kabel, parabol og i det digitale bakkenettet spiller aktørene nå høy poker. Din regning vil bli høyere, for det er de pengene som ligger i potten. Spørsmålet er bare hvem du skal betale dem til.