Betaler 250 000 for Amanda-pris

Reklamebransjen sponser årets Amanda-show med 250 000 kroner og får en egen Amanda-pris for kinoreklamer i retur. Men de som lager reklamefilmene liker ikke at Amanda lar seg kjøpe for penger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Forsøk på å få inn kinoreklame som priskategori i Amandashowet har vært avvist flere ganger. Men da reklamedistributøren CAPA i år lokket med 250 000 kroner, lot Amanda-komiteen seg overtale.

- Jeg synes det er usmakelig at man kan kjøpe seg inn på denne måten. Amanda-prisene bør bare være for fri kunstnerisk film, sier Pål Sletaune.

- Det er uheldig å belønne godt regiarbeid på reklamefilm i en slik sammenheng, sier Hans Petter Moland.

Flere nye priser

Sletaune og Moland er blant de mest prisbelønnte reklamefilmmakerne i Norge. De har også hver sin Amanda-pris for henholdsvis «Budbringeren» og «Kjærlighetens kjøtere».

Når kinoreklamene nå også skal belønnes med Amanda øker deres muligheter til å få den gjeve statuetten, men de er ikke akkurat overbegeistret. Det er ikke lederen i filmforbundet, Rolv Håan, heller:

Lengre TV-show

- Jeg synes ikke reklamefilm har noe særlig i Amanda-showet å gjøre, men er glad for at vi i år også får en ny fagpris og en manuspris, sier han.

Det er nemlig ikke bare reklameprisen som er ny: de 250000 sponsorkronene fra CAPA gjør det nemlig mulig å utvide TV-showet til å gå i to deler, og med tre nye priser.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer