Betaler 250 000 for Amanda-pris

Reklamebransjen sponser årets Amanda-show med 250 000 kroner og får en egen Amanda-pris for kinoreklamer i retur. Men de som lager reklamefilmene liker ikke at Amanda lar seg kjøpe for penger.

Forsøk på å få inn kinoreklame som priskategori i Amandashowet har vært avvist flere ganger. Men da reklamedistributøren CAPA i år lokket med 250 000 kroner, lot Amanda-komiteen seg overtale.

- Jeg synes det er usmakelig at man kan kjøpe seg inn på denne måten. Amanda-prisene bør bare være for fri kunstnerisk film, sier Pål Sletaune.

- Det er uheldig å belønne godt regiarbeid på reklamefilm i en slik sammenheng, sier Hans Petter Moland.

Flere nye priser

Sletaune og Moland er blant de mest prisbelønnte reklamefilmmakerne i Norge. De har også hver sin Amanda-pris for henholdsvis «Budbringeren» og «Kjærlighetens kjøtere».

Når kinoreklamene nå også skal belønnes med Amanda øker deres muligheter til å få den gjeve statuetten, men de er ikke akkurat overbegeistret. Det er ikke lederen i filmforbundet, Rolv Håan, heller:

Lengre TV-show

- Jeg synes ikke reklamefilm har noe særlig i Amanda-showet å gjøre, men er glad for at vi i år også får en ny fagpris og en manuspris, sier han.

Det er nemlig ikke bare reklameprisen som er ny: de 250000 sponsorkronene fra CAPA gjør det nemlig mulig å utvide TV-showet til å gå i to deler, og med tre nye priser.

Men siden sponsorselskapet lever av å distribuere reklamefilmer til norske kinoer, er betingelsen for pengestøtten at én av de tre nye prisene går til kinoreklame.

- Vi lever tross alt i en reklameverden og jeg ser ingen fare ved dette, så lenge det er regissøren som får prisen, for sitt kunstneriske uttrykk, sier Gunnar Johan Løvvik, leder av Amanda-komiteen.

Sletaune undrer seg:

- Men skal regissøren da kle seg i produktets farger? Og vil prisutdeleren ha melkebart fra Tine?