Betinget suksess

Den amerikanske internettbokhandelen Amazon gjør store penger. Nå har omsetningen passert en milliard kroner. Om en måned kommer også Schibsted med en ny storsatsing på boksalg over nettet. Men foreløpig taper alle nettkjøpmenn stort.

Bokas død har som kjent vært varslet. Nå er det muligens tid for å sette de tradisjonelle bokhandlene på dødslista i stedet.

Siden oppstarten i 1995 har Seattle-selskapet Amazon hatt 2,5 millioner kunder innom strømkablene. Fra 160 land. I 1997 omsatte de for 1,1 milliard kroner.

Suksessen er likevel ikke ubetinget.

I fjor var driftsunderskuddet på hele 190 millioner kroner. Årsaken er en kombinasjon av etableringskostnader og enorme lavpriskampanjer for å lokke til seg kundene. Som kunde kan du få opptil 40 prosent billigere bøker hos Amazon sammenliknet med de tradisjonelle bokhandlene.

En annen konkurrent, britiske Internet Bookshop, tapte fem millioner kroner i fjor. Men felles for de fleste internettbokhandlene er at de har sterke eiere på laget, og har råd til å vente på «the golden years». For de kommer. I fjor økte det totale internettsalget av bøker med 254 prosent i forhold til 1996.

Schibsted

Bransjeavtalene mellom forleggere og bokhandlene sørger for at ingen i Norge får satse på salg utelukkende på nett i bokbransjen. Men det forhindrer ikke Schibsted å satse på et konsept som ligger tett opp til Amazon-modellen.

Om en måned kommer de på nettet med Bokkilden, underlagt Schibsted Interaktiv Studio. Ifølge Aftenposten har Schibsted kjøpt opp Arne Gimnes Bokhandel i Oslo for å holde seg innenfor bransjeavtalen.

Detaljene omkring Bokkilden blir foreløpig hemmeligholdt, men allerede om en måned skal selskapet være operativt på nettet, opplyser sjefredaktør Else Pran i Bokkilden. Hun er ikke skremt over at Amazon og andre konkurrenter sliter med underskudd.

- Jeg regner med at det kommer til å ta tid før vi er etablerte, sier hun.

Smått i Norge

Det er også den tanken som holder Amazon fast i markedet. I USA blir det stadig mer vanlig å foretrekke nettkjøp. En undersøkelse slo nylig fast at 54 prosent av nettkundene kjøper to eller flere bøker samtidig, mens 36 prosent gjør det i bokhandlene.

- Jeg tror ikke bokhandlene er døende, sier markedssjef Hans Petter Yssen i Olaf Norlis Bokhandel i Oslo. De startet satsningen på nettsalg i fjor.
- Det er en del forhold i Norge som gjør at det ikke ligger så godt til rette for nettsalg. Det er ikke mulig å lokke med en ekstra fordel som for eksempel rabatterte bøker. Dessuten er bokhandlernettet i Norge godt utbredt. I tillegg har også undersøkelser vist at bare 2- 3 prosent av de som har tilgang på Internett handler der.

Norli er en av de største norske aktørene på nettsalg i dag, men Amazon-dimensjoner er det langt fra snakk om. Rene tall vil ikke Yssen gi oss, men gir oss likevel et lite gløtt inn i den norske virkeligheten:

- Omsetningen hos oss på nettsiden overstiger aldri 100 000 kroner i måneden.