Betydningen av norskkompetanse

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

8.6. SKRIVER

skolebyråden i Oslo, Torger Ødegaard, innlegget «Norskspråkets betydning». Det er et svar på vår kronikk av 30.5. om betydningen av at minoritetsspråklige elever får utvikle morsmålet sitt.

Vi er selvsagt enig med byråden i at gode ferdigheter i norsk er avgjørende for å lykkes i norsk skole. Ødegaards utgangspunkt er at et stort antall minoritetsspråklige skårer svakt på leseferdighetstester.

Testene viser at mange elever i Oslo-skolen skårer alarmerende svakt, dette gjelder majoritetsspråklige gutter mer enn jenter og minoritetsspråklige elever generelt i forhold til majoritetsspråklige. Vi er enig i at noe må gjøres. Et hovedpoeng i Ødegaards innlegg er imidlertid at læreplanen i norsk som andrespråk må fjernes. Det må være en blindvei å bygge på følgende logikk: en stor andel minoritetsspråklige skårer dårlig på lesetester, en stor andel av disse elevene følger læreplanen i norsk som andrespråk, altså må læreplanen fjernes. Resultater fra leseferdighetstester i seg selv kan ikke fortelle oss hvilke variabler som er avgjørende. Om disse elevene ikke hadde hatt dagens tilbud, kunne en ikke da tenke seg at resultatet ville vært dårligere, og hvordan vil skolebyråden forklare det relativt svake resultatet blant mange majoritetsspråklige elever?

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.