||| NESTEN UANSETT hvordan man prøver å angripe Michael Jacksons uforlignelige karriere, er det ett ord som griper selve følelsen best: sørgelig.
Sørgelig fordi han bryter sammen og dør akkurat idet han gjør et tilsynelatende helhjertet forsøk på å reise seg opp igjen. At han aldri rakk å komme seg opp før dommeren hadde talt til ti, gjør på mange måter en av popkulturens største rise-and-fall-tragedier fullendt.
Den bebudede konsertserien i London, med potensiell verdensomspennende oppfølging, var riktignok initiert av et akutt likviditetsproblem. Men det var også dimensjonert som alle popcomebacks mor. Jackos enestående sjanse til å revansjere egne dumheter. En enestående sjanse til å moonwalke seg ut av de ikke ubetydelige skyggene han selv har kastet over sin eventyrlige karriere. En enestående sjanse til både å bli gjenforent med sitt publikum og sementere sin egen eviggylne katalog en gang for alle.
AT EN SLIK POTENSIELL happy ending må strykes fra manus, er i seg selv sørgelig for artisten Jackson, som langt på vei ble et offer for seg selv og sin egen grenseløse eksentrisme og totale virkelighetsfjernhet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger