Bevegende bysommer

«Oslo, 31. august» er den sterkeste, såreste norske film på lenge.

SEIER FOR TRIER: «Oslo, 31. august» er et byportrett og en generasjonsdiagnose. Den er sterk og var.
SEIER FOR TRIER: «Oslo, 31. august» er et byportrett og en generasjonsdiagnose. Den er sterk og var. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FILM: «Det er så Knausgård at det er helt jævlig», sier Thomas (Hans Olav Brenner) om sitt meningsfattige liv som etablert i «Oslo, 31. august». Akkurat den replikken var ikke oversatt bokstavelig i de franske og engelske undertekstene. De små tingene som gikk tapt i oversettelsen hindret likevel ikke Joachim Triers andre spillefilm i å få en varm applaus fra det kresne publikummet i Cannes. Det er ikke rart.

«Oslo, 31. august» er en sterk, var, gripende fortelling, som ser med ufravendt blikk inn i ansiktet på den moderne, urbane ensomheten. Den er et observant og elegisk portrett av en by og en generasjon. Oslo ligger angende og lyttende i bakgrunnen og dels i forgrunnen, i bilder som er mindre insisterende estetiske enn de i Triers «Reprise» (2006), men med en pragmatisk poesi.

Brutte drømmer Eksnarkomane Anders (Anders Danielsen Lie) er på en landlig avrusningsanstalt. Han drar inn til Oslo for et jobbintervju, og gjennom et døgn driver han forbi venner, bekjente, ekskjærester og tilfeldige forbipasserende, mens han stadig spør seg om dette livet er verd å fortsette å holde fast ved. Svaret er langt fra gitt. På et vis handler «Oslo, 31. august» om de håpefulle unge intellektuelle fra «Reprise» som er blitt noenogtredve og som sitter i leilighetene sine og finteller sine brutte drømmer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer