Bevegende dans

Slikt er sjelden å se: Et sinn som beveger seg på scenen. Kanskje er det nettopp kjernen i all dans? Elin Osjord har denne sjeldne evnen som ikke slipper tilskueren uberørt ut. «Duell» har hun kalt sitt nye klovnedrama med de to nådeløse dansepartnerne Maestro Tid og Mr. Suksesz. Selv er hun klovnen. Ofte er det fortryllende tragisk.

I denne nye forestillingen har Elin Osjord høstet av både et langt og mangfoldig danseliv og spunnet videre med leken iakttagelse uten et øyeblikk å miste selve dramaet av syne.

Med «Duell» byr hun opp til en dans som er komponert med et steilt originalt talent og en fantasifull forståelse for danseteatrets visuelle virkemidler. Koreografen har også selv signert kostymer og scenografi hun kan dikte dans med. «Påfunnene» er få, funnene, som gjør overraskete tilskuere våkne og glade, er mange.

Koreografisk er «Duell» ikke like fantasifullt utarbeidet. Det kan kanskje skyldes at Osjords to unge duellanter - Merete Vold som Tiden og Ulf Nilseng som Suksessen - ennå er teknisk usikre. Men begge har gode utspill og dramatisk tilstedeværelse nok til å by Osjord selv som klovnen (eller Mennesket) motstand og fristelser så det blir perspektiv over denne kampen med tilværelsen.

Dette menneske kommer nyfødt, i hvert fall helt nybegynt og lekende - inn i tida til musikk av en av de store, George Bizet. Det er en fortryllende liten fugl som tida flyr av sted med på lange, hvite silkevinger. Uskylden brytes av den farlig forførende Mr. Suksesz som pusser sine medaljer og vet å ta seg betalt, men ikke hva han er verd.

Banalt dette? Nei. Danserisk kan det nok til tider bli vel enkelt, men her er klovnende humor med en egen poesi, drivkraft i konfrontasjonene og et vemod hvelvet over fortellingen som løfter Elin Osjords lille dansedrama høyt.