Beverly Hills i satirisk lys

Tittelen «Clueless» er slang for å være utafor, i tåka, ikke ha peiling, å mangle sosiale og psykologiske antenner. Manusforfatter og regissør Amy Heckerling hentet inspirasjon fra Jane Austens roman «Emma» da hun laget denne satiren spunnet rundt livsstil, tenke- og væremåte i Beverly Hills.

Og Beverly Hills er saktens et like sært og lukket samfunn som landadel og øvre middelklasse i Sør-England var det for Austen, en britisk klassiker som nå på 90-tallet får sine bøker filmet i tur og orden. Cher - noe nær perfekt rollebesatt med Alicia Silverstone - er 15 år, tilsynelatende sofistikert hinsides sin alder. Hun bor alene i den rike åsen med sin rike far, som er advokat. Ting begynner å skje da Josh, advokatkaksens stesønn fra et tidligere ekteskap, dukker opp. Men først og sist handler det om Cher, som i likhet med bestevenninnen Dionne er oppkalt etter en noe forhenværende popstjerne, om liv og atferd på skolen, på parties og i shoppingsentret, hvor kredittkortet tilbyr trøst og terapi.

Chers innebygde snobberi beskytter henne mot innlysende farer som dop og tilfeldig sex, hun er teknisk sett jomfru og sparer seg til Den Rette. Langt interessantere for Cher er det å skape og forme f. eks. den nyankomne trultete jenta Tai i sitt bilde. Men Tai viser foruroligende evne til å menge seg med de gærne folka iført de gærne klærne, hun synes sågar å ha det gøy med gutta. Der har fikseren og trikseren Cher et stykke vei å gå.

Uten å tøye strikken for langt, har Amy Heckerling laget en morsom film, et stykke hedonisme i sukkertøykulører - hun unngår behendig å lande i den moralistiske fella, som er blitt mangen patent seriøs satirikers bane.