Bevissthet etterlyses

WIEN (Dagbladet): Ikke bare Munch er for tida ettertraktet vilt på kunstauksjoner. I Wien er det nylig utkjempet en kamp om et ukjent Egon Schiele-bilde, oljemaleriet «Piken» fra 1917.

På auksjonen i Wien var også Gustav Klimt, Schieles lærer, til salgs, men det var Schieles bilde som fikk de største avisoverskriftene. En østerriker som ønsket å eksportere bildet, fikk tilslaget i konkurranse med Schiele-samleren Rudolf Leopold.

  • Kjøperen skal ha vært Østerrikes svar på vår egen kunstsamlende Rimi-Hagen, den tidligere eier av billigkjeden Billa. Han vant budrunden med to millioner østerrikske shilling. Rudolf Leopold stoppet på 40 millioner, ca 24 millioner norske kroner.
  • Og slik gikk det. Rudolf Leopold bekrefter gjennom sin kone til Dagbladet at bildet forblir i Østerrike, og om noen uker, nyrestaurert, vil få plass på den store Schiele-utstillingen, nylig åpnet i kunstnerens fødeby Tulln i Østerrike. Utstillingen er tidligere vist blant andre steder i Barcelona.

Professor Rudolf Leopold, mannen bak Stiftung Leopold og eier av en stor Schiele-samling, var villig til å gå høyt for å sikre seg «Piken». Bildet hører naturlig hjemme i hans samling, sammen med to andre kvinnebilder fra samme periode.

Til alles overraskelse ga Leopold seg. Kanskje var det taktikk, fordi han visste hvem kjøperen var, og at han sannsynligvis ikke ville få eksportillatelse på bildet.

Østerrikes håndtering av dette kunstsalget vitner om en nasjon med bevissthet om sin egen kunsthistorie. Eksemplet fra Wien viser at også Norge bør følge en langt mer restriktiv linje i å gi eksportlisens på kunst.