Bibel blir babbel

SKIEN (Dagbladet): Teater Ibsens ambisiøse satsning på å lage ti moderne scenefortellinger med utgangspunkt i Dekalogen, Bibelens ti bud, klasket som en skinnfell i scenegolvet under urpremieren i Skien i går kveld. Gode teatertekster er massakrert opp til pratesyke, lysegrønne og intetsigende formeksperimenter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

At en så lovende, ung instruktør som Yngve Sundvor kan ha signert noe så gjespende kjedelig og uferdig workshop-aktig som dette her, er nesten ikke til å tro. Men i nærmere fire timer knas gode tekster av forfattere som Kjell Askildsen, Agnar Mykle, Jon Fosse, Sverre Udnæs, Bjørg Vik og Liv Heløe til det ugjenkjennelige på scenen. Spillet er til tider så begredelig og oppskrudd at såpeserien «Hotell Cæsar» sammenliknet med dette fortoner seg som rene Bergman-dramaet.

Seipanetter

>Scenerommet er et kjøkken, utstyrt med lange bord og skapflater av scenograf Kari Gravklev, og for det meste lyssatt i lysegrønt. Foran kjøkkenbenken utspiller det seg ti fortellinger, hver med utgangspunkt i et bud. De fleste av fortellingene har det til felles at de viser at budene ikke er løsningen for vår moral og våre liv i dag. De demonstrerer budenes umulighet og utilstrekkelighet, men uten å sette noen andre svar i stedet.

Den teatrale innpakningen her er voldsom, og ødelegger allerede i Kjell Askildsens «Møte» - en parafrase over Du skal ikke ha andre guder enn meg - for fokuset i fortellingen. Det uuttalte og intense som i Askildsens tekst ligger mellom sønnen Gabriel (Mads H. Jørgensen) og faren (Aril Martinsen), fordi faren i Guds navn har knust liv rundt seg, forløses aldri på scenen. Istedet drukner teksten i en milelang sekvens hvor far og sønn gumler seipanetter, mens et båndlagt gospelkor synger ut sitt budskap hver gang en bestemt skapdør åpnes. Og sånn fortsetter det.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer