MALKENES METODE: Simon Malkenes har skapt en ny, littærer sjanger, skriver Tuftebarten. Foto: Skjermdump, NRK
MALKENES METODE: Simon Malkenes har skapt en ny, littærer sjanger, skriver Tuftebarten. Foto: Skjermdump, NRKVis mer

Tuftebarten

Bibelen, slik Simon Malkenes ville fortalt den

Simons evangelium.

Meninger

Simon Malkenes har, med sin skildring av en skoletime på Ulsrud videregående skole på Dagsnytt Atten, oppfunnet en ny litterær sjanger. Jeg har latt meg inspirere og har skrevet om Bibelen slik Malkenes ville ha fortalt den.

Spaltist

Tuftebarten .

Anonymt twitter-fenomen, som boltrer seg i langtekst hos Dagbladet. Har blant annet spådd at Rosenborg rykker ned i Adecco-ligaen og at Donald Trump får Nobels Fredspris i 2017.

Vi er i gang her. G har skapt verden. A og E har gått ut i hagen og prater med en slange. E spiser et eple. A tar en bit. G blir sint. A og E protesterer. Hevder de ikke har gjort noe galt. Likevel kaster G begge ute av hagen. I det jeg snur meg ser jeg at N har begynt å bygge en båt. G fyller klasserommet med vann. Etter hvert forsvinner vannet, men nå oppdager jeg at J er i ferd med å ta med hele klassen til Egypt. G fyller klasserommet med gresshopper. Jeg forsøker forgjeves å få dem til å snu. Endelig hører jeg M si til de andre at nå skal vi tilbake. M vandrer. M viser de andre noe på tavla. Han forsøker å få de andre til å følge reglene. M roter seg fullstendig bort i skolegården. J vandrer. J forsøker å få de andre inn i klasserommet igjen. I det vi endelig er samlet og jeg skal til å begynne timen begynner alle å krangle. S sier at han er kongen. Men S har ikke kontroll på resten. D slynger en stein i hodet på G. D sier at nå er det han som er kongen. De begynner å synge salmer. Nå sporer det helt av. I profeterer. Roper at en noen kommer til å bli født i framtida. D profeterer. Sier han føler seg fanget og at noe fælt vil skje. E profeterer. Rabler om hevn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så blir det stille en lang stund. Plutselig går døra opp og inn kommer M og J. M klager på vondt i magen. J sier gå til Per i hagen. M legger seg ned på gulvet og roper hun må føde. J rødmer og roper at det er umulig fordi M er jomfru. Alle ler. G skryter av at han er pappaen. M føder, og nå står en ny J der og sier at alle må følge ham. Jeg protesterer og sier at her i Oslo-skolen må alle følge meg. Klassen er ikke enig. Plutselig oppstår en ny krangel. Noen mener at J og B må dø. J sier at det var meningen hele tiden, og før jeg vet ordet av det har P hengt J og B opp på et kors. Noen protesterer. P går motvillig med på å ha avstemning om hvem som skal slippe å henge på korset. Nå tar alle fram mobilene sine og åpner kahoot. B vinner avstemningen og slipper ned. J blir igjen på korset og mister bevisstheten. Jeg løper for å hente helsesøster.

Da jeg kommer tilbake er J borte. M og M sier at J har gått opp trappa. Jeg forstår ikke hva de mener siden klasserommet er i øverste etasje. Jeg forsøker å sette i gang matteundervisningen, men P avbryter og sier han må «skrive noen brev». Han overser min gjennomgang av trigonometriske funksjoner og insisterer på å skrive 13 lapper han sender rundt i klassen. På lappene står det tydeligvis «bygg en kirke» for alle som får en begynner å bygge en kirke. Plutselig kommer J inn døra, en halvtime for seint. J sier han har en åpenbaring. J har tydeligvis vært på røykehjørnet igjen. Han snakker om ryttere på røde hester og flerhodete dyr. Han strever med å gjøre rede for seg. Så ringer det ut til friminutt. Jeg må avslutte timen.

''