Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Biennalenes mor blir ny

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

VENEZIA (Dagbladet): I dag inntar presse og spesielt inviterte Biennalen i Venezia for å forhåndsse verdens mest omtalte og utskjelte utstilling for samtidskunst - som forhåpentligvis vil være i ferdig stand til den offisielle åpningen på lørdag.

  • Man må huske at denne internasjonale mønstringen finner sted i Italia, med ord på seg for å være «den permanente improvisasjonens land». Riktignok har «alle biennalers mor» - som i den seinere tid er beriket og bemøtt med konkurranse fra avkom i Havanna, Istanbul, Johannesburg, Lyon, Melbourne og Seoul - blitt omgjort fra regional/statlig og byråkratisk tungrodd institusjon til stiftelse fra i år. Det tegner også bra at pressens adgangskort kommer oss i hende før og ikke etter åpningen, men forandringer bruker å ta tid med den nå 104 år gamle «mama» i lagunebyen. Da opptøyene i 1968 (hvor 5000 sikkerhetspoliti ble innkalt for å «verne» kunsten) førte til at det gamle reglementet fra Mussolini-perioden forsvant på papiret, så tok det ytterligere åtte år og en avlyst biennale før forandringene ble satt ut i praksis.
  • Selv årets hovedkurator - sveitsiske Harald Szeemann - med ry for å ha gjennomført den mest kontroversielle Documenta-utstilling i 1972, og med god attest fra de første franske og koreanske biennalene - har nok sikkert revet seg i håret under forberedelsene, som han først fikk grønt lys for ved nyttårstider. Man må bare håpe at 65-åringen vil smile like godt i skjegget som i 1980, da hans idé om «APERTO» (it. for «åpen») som et fleksibelt forum for den unge kunsten innenfor Venezias veletablerte ramme ble en formidabel suksess. Forhåpningsfullt setter Szeemann «dAPERTutto»(«åpent over alt») på den delen av årets mønstring han har kontroll med, og hvor den norske fotokunstneren Torbjørn Rødland har fått åpning.
  • Szeemanns syn kan indirekte sees i noen nasjonale paviljonger, med sin appell om ikke å hedre allerede kjente navn og heller trekke fram mer ukjente kvinnelige kunstnere. Bak glassveggene i Sverre Fehns biennalebygg blir det feminint flertall i den nordiske trioen med den finske videoskaperen Eija-Lisa Ahtila og svenske Annika von Hausswolfs fotografier. Likevel blir nok nordmannen Knut Åsdam synlig med installasjonen «Natthave» - en korridor med to tonn jord og 200 vekster lokker inn fra sollyset.