Big Brother taper på nett

Leserne rømmer fra Big Brother til nettbankene.

Kikker-tv er ikke like spennende som skattelikningen. Det viser Nielsen/Netratings ferske måling av hjemmesurfernes vaner for april. 367 000 mennesker var innom hjemmesiden til Big Brother i april. Dermed er sidene skjøvet ned til sjuende plass over Norges mest besøkte nettsider, viser undersøkelsen.

- Det ser dermed ut som om interessen for Big Brother har dempet seg en del blant hjemmesurferne, for nesten 100.000 flere var innom nettstedet til programmet forrige måned, sier Arne Isaksen, salg- og markedsdirektør i ACNielsen eRatings.com.

Skatt og bank

Big Brother ble forbigått av nettsidene til skatteetaten, som hadde besøk av 380 000 forskjellige mennesker i april.

Flest besøkende får portalene SOL og Startsiden, med henholdsvis 885.000 og 614.000 besøkende.

Det er nok ikke folks som er lei Big Brother som har begynt å surfe til nettbanker istedet. Men antallet brukere av nettbanker har økt med 50 prosent bare siden januar.

- Kategorien søkemaskiner og portaler ligger fremdeles på topp over nordmenns mest besøkte nettsteder med 1.347.000 brukere, men bank-, finans- og forsikringstjenester øker kraftig. I januar var antall unike hjemmebrukere av slike tjenester cirka 488.000. Nå er tallet 752.000. Fortsetter veksten slik, vil vi se en nesten dobling av antall nettbankbrukere om kort tid, skriver Isaksen i en pressemelding.

Tilgangen øker

De siste tallene fra Nielsen/NetRatings viser at 2,35 millioner nordmenn hadde nett-tilgang i april. Det er en økning på nesten 100 000 fra måneden før.

Men på grunn av påsken sank den gjennomsnittlige tidsbruken på nettet med hele tre kvarter. Nå bruker vi fem timer og seks minutter på nett i måneden. Menn bruker nettet mest, seks timer og fem minutter, mens kvinner nøyer seg med tre timer og 47 minutter. Hver bruker er i gjennomsnitt innom 16 forskjellige nettsteder i måneden hjemmefra, og er pålogget cirka 24 minutter av gangen, 13 ganger i måneden.

Resultatene er basert på løpende målinger utført av Nielsen//NetRatings. De registrerer alle nettvanene til et utvalg på 3000 norske mennesker som surfer på nettet hjemmefra.