INDISK VRI: I «Bangla mekaniske verksted» får du se biler som vanligvis ikke er å se på norske veier. Foto: DISCOVERY CHANNEL
INDISK VRI: I «Bangla mekaniske verksted» får du se biler som vanligvis ikke er å se på norske veier. Foto: DISCOVERY CHANNELVis mer

Bil er best på veien

... men ser ikke ille ut på tv, heller.

||| TV: Det finnes to typer bilprogrammer: Forbrukerveiledere og entusiaster. Det finnes to typer entusiaster: Restauratører og påfuglmakere. La oss ta de første først.

Bil på norsk tv har tradisjonelt vært veiledning for folk i handlemodus: «Hei sann, Mazda bra, Golf best, vi sees neste uke!» Jan Erik Larsen har gjennom «Autofil» og «Broom» holdt nordmenn oppdatert med sin varemerkede entusiasme.

Heldigvis har man kunnet spe på med britisk syrlighet gjennom Jeremy Clarkson og gutta boys i «Top Gear» og deres velartikulerte trakassering av nye biler.

Regien er glatt og kontrollert, men «Top Gear» er forbrukerformelen på sitt mest velgjorte.

Kulturkollisjon
Men nok om forbruk — det er entusiastene som kan bil. NRK sender for tida et eksempel innen øvelsen påfuglmakeri: «Bangla mekaniske verksted».

Denne sjangeren er ikke mindre formelbasert — finn vrak, pønsk ut sprø design, sveise, pusse, lakke, blimey, what a beauty! — men handler om folk som virkelig kan mekke og designe. Ideen bak «Bangla mekaniske» er å sette opp en kulturkollisjon og se gnistene sprute.

Mekaniker Bernie fra Øst-London og designer Leepu fra Bangladesh lager svært personlige biler og mange har sansen. Selv kan jeg styre meg for påfuglmakerne.

Skillet mellom restauratører og påfuglmakere er flytende. «Bangla mekaniske» er, i likhet med MTVs «Pimp My Ride» og «American Hot Rod», rene påfuglmakere. Det vil si at de spjåker opp bilene, gjør dem mer eller mindre ugjenkjennelige. Restauratørene, derimot, har mer respekt for design som har tålt tidens skiftende moter og som etter 30, 40, 50 år framstår som tidløse skjønnheter.

Viser muskler
En britisk versjon er «Wheeler Dealer», der en godslig liten kar og hans mekanikervenn kjøper billige bruktbiler — gjerne britiske klassikere som Jaguar eller Lotus — pusser dem opp på stramt budsjett og selger videre med pent overskudd.

Sjarmerende og lærerikt, men bilene blir på langt nær like forførende som hos restauratører på andre siden av dammen.

På machokanalen Discovery herjer gutta i hyperkommersielle «Overhaulin'» i garasjen til Chip Foose i Los Angeles. Chip er både restauratør og påfuglmaker og briljerer i begge disipliner.

Det handler gjerne om muskelbiler som Camaro eller Firebird fra tida da folk dro til månen — og få ting er vakrere enn en 67 Pontiac GTO brakt tilbake til sin originale stand av USAs beste håndverkere. Synes nå jeg.