KONKURRANSEDYKTIG: Når bilprodusentene begynner å produsere elbiler på alvor skal de være konkurransedyktige med fossildrevne biler på globalt nivå, skriver innsenderen. Foto: NTB Scanpix
KONKURRANSEDYKTIG: Når bilprodusentene begynner å produsere elbiler på alvor skal de være konkurransedyktige med fossildrevne biler på globalt nivå, skriver innsenderen. Foto: NTB ScanpixVis mer

Elbil-konkurranse:

Bilavgifter på gale premisser

Det er ikke nødvendig å øke avgiftene på bensin- og dieselbiler på grunn av konkurransesituasjonen. Det er bare tull.

Meninger

20. september hadde vi forrige tilsvar på en upresis leder fra i Dagbladet om bilavgifter. 3. oktober kommer Dagbladet med en ny leder om bilavgiftene, men igjen på gale premisser.

Først, norsk bilbransje skulle gjerne bare ha solgt elbiler. Det er god forretning og bra for miljøet. Hovedproblemet vårt er at vi ikke får tak i flere, derfor står 40.000 i kø for å kjøpe elbil.

Det er Zero som har løftet fram argumentasjonen om at fossildrevne biler må få høyere avgifter fordi vi må sikre konkurransekraften til elbiler når merverdiavgiften blir innført. Fin tanke, men gale premisser.

Hadde Dagbladet sjekket hva elbiler kommer til å koste i 2021 hadde de også sett at elbiler ikke mister konkurransekraft med moms, men tvert imot øker den. Elbiler kommer til å rase i pris! Dette er omtalt i norsk presse og internasjonalt. Ingen hemmelighet.

Når bilprodusentene begynner å produsere elbiler på alvor skal de være konkurransedyktige med fossildrevne biler på globalt nivå. Da må de som et minimum være like billige. De tallene som er tilgjengelig på priser viser at selv med 25 prosent merverdiavgift vil elbiler i 2021/22 være mer konkurransedyktige på pris enn det elbiler er i dag.

Dette er andre gang Dagbladet slumser med fakta og bilavgifter. Ønsk gjerne bensin- og dieselbiler som familier er avhengige av fordi det ikke eksisterer elektriske alternativer dit pepper’n gror, men ikke kom med vikarierende argumentasjon basert på synsing.