Bilde + lyd = sant

I kveld åpner Oslo Internasjonale Filmfestival i Konserthuset med en helt spesielle visning: Chaplin-klassikeren «City Lights», stum som i 1931, men med Chaplins originalmusikk spilt «live» av Oslo-Filharmonien.

Da Chaplin laget sitt mesterverk, var lydfilmen for lengst introdusert, men mesteren insisterte på at historien om den blinde blomsterpiken, den fattige landstrykeren og den brutale millionæren skulle skildres stumt. Bare musikk skulle ledsage billedfortellingen, og Chaplin skrev selv originalmusikken som ble innspilt under den legendariske filmkomponisten Alfred Newmans ledelse, og fulgte filmen som synkronisert lyd.

Nå skal musikken altså framføres «live», og til forestillingene i kveld, i morgen kveld og lørdag (13.00) har Oslo-Filharmonien nok en gang hentet den tyske dirigenten/pianisten Frank Strobel. Han er av samtidas store eksperter på levende filmmusikk og ledet også orkesteret da det spilte Sjostakovitsjs musikk til Eisensteins «Panserkrysseren Potemkin» i fjor høst.

«Sekundærmusikk»

- Chaplin får til det formmessige samsvaret mellom bilde og lyd, en grunnleggende kvalitet i all filmmusikk, sier Egil Monn-Iversen, nestor i norsk filmmusikk med 65 filmer, diverse TV-serier og musikaler på merittlista.

- Både filmmusikk og teatermusikk er hva jeg kaller «sekundærmusikk», fortsetter han.

- Filmmusikken skal bygge opp under det som er det viktigste, det visuelle inntrykket og dialogen.

- Som et dramaturgisk virkemiddel?

- Ja. Et stjerneeksempel er Leonard Bernsteins «West Side Story», som musikkdramaturgisk er fantastisk oppbygd i forhold til «Romeo og Julie», som er grunnlaget. Du kan ikke sammenlikne Chaplin og Bernstein, men tanken bak, om formmessig korrespondanse, er den samme.

MED ORKESTER: Sluttscenen i «City Lights» med Chaplin og Virginia Cherrill. Filmen åpner Oslo Internasjonale Filmfestival i kveld med full orkesterledsagelse.Foto: ROY EXPORT COMPANY ESTABLISHMENT
MED ORKESTER: Sluttscenen i «City Lights» med Chaplin og Virginia Cherrill. Filmen åpner Oslo Internasjonale Filmfestival i kveld med full orkesterledsagelse.Foto: ROY EXPORT COMPANY ESTABLISHMENT Vis mer

- De store filmkomponistene for deg?

- I første rekke Michel Legrand, som gjorde «Paraplyene i Cherbourg». Du hører at han har klassisk bakgrunn og vet hva pop og jazz er. Han kan alt.

Identitet

- To ting er viktige når man lager filmmusikk. Det ene er å gi filmen en sterk auditiv musikalsk identitet, det andre er å gripe fatt i hver enkelt films egenart, sier Geir Bøhren, som sammen med Bent Åserud har laget musikk til 30 norske spillefilmer siden debuten med Eldar Einarsons «Pakketur til paradis» i 1980. Han nevner «Svalbard-temaet» fra «Orions belte» og bruken av bandoneon og tango i «Evas øye» som eksempler.

- Hva med musikkens dramaturgiske muligheter?

- Filmmusikken kan utfylle og forsterke både personer og historie. Tenk deg en scene der en mann går gjennom en by om natta. Med én slags musikk kan du fortelle at han er sinnssyk og på vei for å myrde et menneske, med en annen kan du vise at han er vilt forelsket og på vei til kjæresten sin.

Et annet eksempel er bruk av ledemotiv, på den måten at de forskjellige personene i en film har sine ulike temaer. Ved å bruke brokker av dem kan musikken hjelpe tilskuerne gjennom historien.

- Musikken brukes også til å binde sammen scener som har noe med hverandre å gjøre, eller den kan skape samtidighet, forklare at ting skjer samtidig i en handling. Musikken kan også antyde ikke-visuelle forhold som temperatur, lukt og smak, sier Bøhren.

- Favorittfilmkomponister?

- Jerry Goldsmith er fantastisk. Og selvsagt Ennio Morricone, selv om det høres banalt ut. Det virker på meg som om europeiske komponister er flinkere enn de amerikanske til å gjøre en film litt annerledes. Men filmmusikk er en amerikansk kunstform. Ingen slår amerikanerne i å lage dramaturgisk sterk musikk.

MED ORKESTER: Sluttscenen i «City Lights» med Chaplin og Virginia Cherrill. Filmen åpner Oslo Internasjonale Filmfestival i kveld med full orkesterledsagelse.Foto: ROY EXPORT COMPANY ESTABLISHMENT