Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Ari Behn hylles etter sin død

- Bildet av ham stemmer ikke

Kunsthistoriker plasserer Ari Behn sammen med storheter som Bob Dylan og David Lynch.

ORD OG BILDER: Kunsthistoriker Øivind Lorentz Storm Bjerke mener samspillet mellom billedkunst og litteratur hos Ari Behn er svært interessant. Foto: Frank Karlsen
ORD OG BILDER: Kunsthistoriker Øivind Lorentz Storm Bjerke mener samspillet mellom billedkunst og litteratur hos Ari Behn er svært interessant. Foto: Frank Karlsen Vis mer

Første juledag kom nyheten om at kunstner og forfatter Ari Behn er gått bort, 47 år gammel. Det meldte familien selv.

Lørdag klokka 12.00 åpnes en kondolanseprotokoll på Theatercaféen, der Behn var en populær gjest.

Behn ble først kjent som forfatter, men i seinere år gjorde han seg også bemerket som billedkunster. I påsken stilte han ut i anerkjente Gabba Gallery i Los Angeles sammen med kunstnerkollegene Espen Eiborg og skuespiller Mikael Persbrandt.

- Ari var ekte

En av dem som minnes Behn som kunstner, er kollega Unni Askeland (57).

Behn og Askeland stilte ut sammen for første gang under Litteraturfestivalen på Lillehammer i 2011.

SØRGER: Unni Askeland har knapt vært ute av døra siden hun mottok dødsbudskapet for to dager siden. - Jeg har mistet en av mine beste venner. Det er bare grusomt. Hennes varmeste tanker går til døtrene og Märtha Louise. Foto: Frank Karlsen. Video: Kristoffer Løkås. Klipp: Emilie Rydning / Dagbladet TV Vis mer

- Det var begynnelsen på vårt arbeid og nære forhold, sier Askeland til Dagbladet.

Hun er oppløst i tårer da Dagbladet snakker med henne, og beskriver Behns bortgang som noe uvirkelig og surrealistisk.

- Ari var en person fylt av lidenskap og kjærlighet. Kjærlighet til sine barn, sin familie og sine venner - og til kunsten. Han var eksperimentell og uttrykksfull, sier hun.

VENNER: Kunstner Unni Askeland beskriver Ari Behn som en person fylt av lidenskap og kjærlighet. Foto: Espen Solli
VENNER: Kunstner Unni Askeland beskriver Ari Behn som en person fylt av lidenskap og kjærlighet. Foto: Espen Solli Vis mer

Askeland ønsker ikke å analysere sin venns kunst.

- Ari var ekte, og det er umulig ikke å bli berørt av det han skrev eller malte. Han mente alt han gjorde, og gjorde det fullt og helt - uten filter.

- Enestående

- Når du traff ham, ble du slått av den enestående evnen til konsentrasjonen om øyeblikket. Han var ekstremt til stede, og utrolig flink til å lese andre folk. Menneskers reaksjoner. Derfor handler nesten alle bildene om relasjonen mellom elementene i fortellingen.

SOLNEDGANG: Sola går ned over Oslo 2. juledag mens folk valfarter til Slottet for å hedre Ari Behns minne: Foto: Anders Grønneberg
SOLNEDGANG: Sola går ned over Oslo 2. juledag mens folk valfarter til Slottet for å hedre Ari Behns minne: Foto: Anders Grønneberg Vis mer

Det sier Øivind Lorentz Storm Bjerke til Dagbladet. Han er professor i kunsthistorie ved Universitetet i Oslo.

Han forteller at han først kom i kontakt med Behns kunst i 2014, i forbindelse med utstillingen «Crossover - fra tekst til bilde» i Drammen.

- Det er en svært interessant forbindelse mellom ord og bilder i kunstnerskapet hans. Han er tidvis blitt framstilt som en glad amatør som plutselig fant ut at han skulle drive med kunst, men det stemmer ikke. Han har en bakgrunn i billedkunst fra han er veldig ung.

Han viser blant til faren, fotograf Olav Bjørshol.

LYSHAV: Hundrevis av lys er tent på Slottsplassen til minne om Ari Behn, som tok livet sitt første juledag. Reportere: Silje Vemøy og Thea Hope / Dagbladet Vis mer

- Sterkt personlig

Bjerke er særlig interessert i sammenhengen mellom det visuelle og det litterære hos Behn - som han mener er i godt selskap.

- Han er en del av en gruppe aktører innenfor billedkunstfeltet, som ikke har tradisjonell skolering, men som utmerker seg innenfor flere disipliner. Her har du en del kjendiser og musikere.

Han nevner blant annet musiker Bob Dylan, skuespiller Steve Martin og filmregissør David Lynch.

- Her hjemme har du også Magne Furuholmen. Og du har Ari Behn. De har det til felles at de jobber med sammenhengen mellom bilde og ord.

Behn hentet også mye fra idolet Bjarne Melgaard, sier Bjerke, som seinere ble bedre kjent med Behn og kunsten hans under utstillingen Kunst i Bergstaden i 2018.

- Bildene hans har noe sterkt personlig ved seg. Jeg fikk anledning til å prate med ham om dette, og da framsto han som en helt annerledes og mye mer seriøs person. Det er mye mørk symbolikk i disse bildene, ta for eksempel den lyse haren …

Haremotivet preger flere av Behns bilder, sier han, i tillegg til omslaget til hans siste roman «Inferno».

- Den lyse haren som hopper rundt, er kanskje ham selv. Den er nok hentet delvis fra «Alice i Eventyrland». Haren hopper ned i et sort hull, og Alice følger etter. Og det er haren som setter i gang hele fortellingen.

KOLLEGER: Ari Behn og Unni Askeland på åpningen av deres felles utstilling «AU» i 2011. Foto: Lars Eivind Bones
KOLLEGER: Ari Behn og Unni Askeland på åpningen av deres felles utstilling «AU» i 2011. Foto: Lars Eivind Bones Vis mer

- Vanvittig sjarm

Bjerke mener Behns kunst forteller innfløkte historier om ham selv og omgivelsene hans.

- Kongen, dronningen, prinsessen og ham selv. Det narrative og selvbiografiske er sterkt til stede. Han hadde et mye mer avansert forhold til billedkunsten enn det offentligheten har oppfattet. Han er en representant for en utvidet forståelse av kunstbegrepet.

Også sosialt var Behn en kunstner, mener han.

- Han hadde denne vanvittige sjarmen. Han var utrolig flink med mennesker, og ikke minst med barn.

I kunsten til Behn ligger det også et kraftig brudd, mener han.

- Nærmest et opprør mot forherligelsen av det klassisistiske idealet. Et kraftig opprør mot idealiseringen av klassisismen.

Behns kunst representerer et tydeligere brudd enn hos mange andre samtidskunstnere, mener han.

- Enestående

- Ari Behn kunne blitt, og var på vei til å bli, en folkekjær kunstner.

Bjerke sammenlikner ham med maleren Ferdinand Finne (1910-1999).

- Det er dette med evnen til å kommunisere bredt ut. Den var enestående hos Ari Behn, som hos Finne. De fleste kunstnere har den egentlig ikke.

Også Behns mediepersonlighet kan ses som en forlengelse av kunsten, mener han.

- Det å være en mediefigur er også en form for kunst, hvor han helt åpenbart var utrolig flink til å kommunisere.

Han omtaler det som en slags «performance-kunst».

- Det var teater og performance. Denne sammensmeltningen av forskjellige kunstarter er det mest interessante hos Behn. Litteratur, bilder og fortelling. Alt bør ses i sammenheng.

- Gikk nye veier

På utstillingen i 2018 var også Rolf Ericson. Han er daglig leder og eier av galleriet Røros Kunstformidling, og leder for foreningen Kunst i Bergstaden.

- Han var en kunstner som gikk nye veier. Det er stort savn at denne flotte fargeklatten er borte, sier han til Dagbladet.

GIKK BORT: Onsdag 25. desember kom nyheten om at Ari Behn (47) er død. Slik var hans liv. Video: Dagbladet TV Vis mer

Han trekker fram Behns bruk av farger, og trekker spesielt fram bildet «Skapelsen».

- Han ble trukket i mange retninger, men han hadde egne bein å stå på, og var ikke redd for å si hva han mente.

Han mener man kan forstå mye om Behns liv ved å sette seg ned og se på bildene hans.

- Jeg har både hørt og lest kunstkritikere si om Ari at han kunne blitt en framtredende kunstner i norsk sammenheng, hvis han hadde fått utfolde seg i 20 år til.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media