AUKSJON: Maleriet «Salvator Mundi» ble solgt på auksjon på Christie's i New York forrige uke til en svimlende rekordhøy pris. Noe av grunnen til at prisen ble så høy som den ble, er at det bare eksisterer et tjuetalls malerier av Leonardo Da Vinci i dag, og mange mener «Salvator Mundi» er ett av de. Foto: Drew Angerer/Getty Images
AUKSJON: Maleriet «Salvator Mundi» ble solgt på auksjon på Christie's i New York forrige uke til en svimlende rekordhøy pris. Noe av grunnen til at prisen ble så høy som den ble, er at det bare eksisterer et tjuetalls malerier av Leonardo Da Vinci i dag, og mange mener «Salvator Mundi» er ett av de. Foto: Drew Angerer/Getty ImagesVis mer

Leonardo Da Vinci - Salvator Mundi

Bildet ble solgt til en rekordhøy pris. Nå raser debatten om Leonardo da Vinci virkelig malte det

- Dette er ikke en Leonardo, sier kritikerne.

(Dagbladet): For bare ei lita uke siden ble maleriet «Salvator Mundi» solgt på auksjon i New York for 450 millioner dollar – eller svimlende 3,7 milliarder kroner etter dagens kurs.

Det 500 år gamle bildet var hovedattraksjonen på auksjonen, som ble arrangert av Christie's, og det var ventet at prisen kom til å bli astronomisk. Den endelige kjøpssummen gjorde bildet til verdens dyreste maleri noensinne.

Bildet, hvis tittel betyr «Verdens frelser», antas av noen eksperter å være ett av svært få av Leonardo Da Vincis verker som har overlevd århundrene siden mesterens død.

VERDENS FRELSER: «Salvator Mundi», maleriet som forestiller Jesus Kristus, er datert til rundt år 1500. Selv om bildet ble solgt som et av de svært få gjenlevende Leonardo Da Vinci-maleriene som finnes, råder det uenighet blant ekspertene om hvem som faktisk har malt bildet. Foto: Christie's New York/Handout via REUTERS/File Photo
VERDENS FRELSER: «Salvator Mundi», maleriet som forestiller Jesus Kristus, er datert til rundt år 1500. Selv om bildet ble solgt som et av de svært få gjenlevende Leonardo Da Vinci-maleriene som finnes, råder det uenighet blant ekspertene om hvem som faktisk har malt bildet. Foto: Christie's New York/Handout via REUTERS/File Photo Vis mer

Nå står flere fra kunstverden fram og sår tvil om bildets opprinnelse. Debatten raser om hvorvidt det virkelig er Leonardo da Vinci som er ansvarlig for penselstrøkene i maleriet.

- En forfalskning

Kunstkritiker i New York magazine, Jerry Saltz var ute allerede før maleriet var blitt solgt. I en kommentar publisert på nettstedet Vulture, uttrykker han sin tvil.

- Jeg er verken en historiker eller ekspert i gamle mestere. Men jeg har sett på kunst i over 50 år, og en liten kikk på dette bildet forteller meg at dette ikke er en Leonardo, skriver han.

Saltz kaller bildet en forfalskning.

- Bildet er helt dødt. Overflaten er for sterk i fargen, den er dvask, lakkert, og den har blitt skrubbet ned og malt på nytt så mange ganger at den både er ny og gammel på samme tid, skriver han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Vincis elev

Noen foreslår at det ikke er mesteren selv, men Giovanni Boltraffio, en italiensk kunstner som jobbet som elev i Da Vincis atelier, som har malt bildet.

Kurator og kunstrådgiver Todd Levin sier til The Guardian at han ikke tror det er riktig å se på Leonardo da Vinci som skaperen av bildet. Han mener det er mer riktig å regne bildet som malt av Giovanni Boltraffio.

- Når du står foran maleriet, uavhengig av hvem som har malt det, så er det ikke et gripende mesterverk. Og Leonardo er kjent for gripende mesterverk. Det er vanskelig for meg å tro at bildet er alt av ham, sier Levin.

Det er også fullt mulig at maleriet er blitt skapt som et kollektivt prosjekt, der Leonardo da Vinci bare var én av kunstnerne som bidro. Man vet at andre verker, slik som Bucchleuchs Madonna, ble skapt på denne måten.

Martin Kemp har studert Leonardo da Vinci, og skrevet boka «Mona Lisa: The People and The Painting». Han mener kritikerne ikke har noe grunnlag for å hevde at maleriet ikke er en Leonardo.

- Det er ikke bare øyet som skal dømme her. Det er basert på tekniske undersøkelser, og umiskjennelige tegn på Leonardos blanding av vitenskap og kunst, spesielt optikken, som ingen av hans følgere forsto, sier Kemp til The Guardian.

Detaljene som ikke stemmer

Enkelte eksperter peker på detaljer ved «Salvator Mundi» som ikke stemmer helt overens med Leonardo da Vinci sine arbeider, skriver The Telegraph.

Det ene er selve kula som Jesus holder i hånda. Bildet er datert til rundt år 1500. Da skal Leonardo da Vinci ha vært rundt 48 år og spesielt opptatt av optikk og fysikk.

Men hvis kula hadde vært korrekt gjengitt som et virkelig objekt, ville kjortelen i bakgrunnen ha sett forvrengt ut på grunn av kurven i glasset, og man ville man sett speilbildet av hånda i glasset.

Et annet argument tvilerne peker på, er at komposisjonen av frelseren i «Salvator Mundi» er helt flat. Ingen andre av bildene vi kjenner fra Da Vinci i dag avbilder mennesker rett på, de er alltid vinklet i en eller annen retning.

Videre har maleriet en historie som ikke styrker kredibiliteten om at det er en ekte Da Vinci. Det er kjent at Leonardo da Vinci malte en versjon av «Salvator Mundi», men det er slett ikke sikkert det er denne.

Det er kjent at originalen var i Karl den førstes besittelse på 1600-tallet, men bildet forsvant sporløst i 1763. Da dagens versjon av maleriet plutselig dukket opp igjen i år 1900, trodde man at det var malt av Bernardini Luini, en av Da Vincis tilhengere.

DNA-JAKT: Forskerne håper å kunne løse den 500 år gamle gåten om Mona Lisas identitet ved hjelp av funn fra denne graven i Firenze. Video: Reuters / NTB Scanpix Vis mer Vis mer