Biler ut av byen

Ingress

Meninger

Elbilens popularitet i Norge er oppsiktsvekkende. Takket være gunstige ordninger som avgiftskutt, gratis strøm og parkering og adgang til kollektivfelt, har elbiler på rekordtid blitt bestselgere. Det skyldes også norsk velstand, som gjør familier i stand til å holde seg med flere biler. Elbilen er for mange som bor i nærheten av de store byene, særlig rundt Oslo, blitt en rushtidsbil som suser forbi køene i kollektivfeltene.
Suksessen er så formidabel at elbiler angivelig skaper kork i kollektivfeltene. Nå varsler Høyre og Frp at elbilen kan bli kastet ut av kollektivfeltet tidligere enn i 2017 slik man ble enig om i klimaforliket, ifølge Dagens Næringsliv. I den lille skriften står det nemlig at grensen går ved 50000 elbiler, og den passeres allerede før sommeren neste år.

Luksusbilen Tesla må trolig ta noe av skylda for stemningsskiftet. Da man inngikk klimaforliket så man neppe for seg at ordningene ville innebære en kraftig subsidiering av rikfolks bilpark og kjøremønster, og det attpåtil til fortrengsel for kollektivtrafikken som folk flest benytter seg av. Vi vil likevel advare mot kortsiktige vedtak basert på trafikkbildet i Oslo og omegn. Det kan om nødvendig reguleres lokalt. Målet på lengre sikt er at hele bilparken skal skiftes til lavutslippbiler, og jo før jo heller. Det ville være et stort paradoks om elbilens suksess skulle bremse en ønsket utskifting.

I Oslo trengs det atskillig kraftigere lut enn å fjerne elbiler fra kollektivfeltet. Det haster i Europas hurtigst voksende by. For å få det store flertall til å sykle eller reise kollektivt, må både gulrot og pisk til. T-banens kapasitet er sprengt og må bygges ut, både i lengde og bredde. Det må legges til rette for langt flere sykkelstier og flere bilfrie trasseer i sentrum, samtidig som privatbilister må stenges ute gjennom rushtidsavgift og fjerning av parkeringsplasser. Tungtransport må i langt større grad styres utenom byen. En ring 4 er foreslått.

Det er ingen mangel på planer både for sykkel og kollektivtransport, men når hele bydeler som Bjørvika, bygges ut uten å begrense biltrafikken, skorter det på gjennomføringen og langsiktighet. Man kan mistenke at veimyndighetene satser på at trafikkaos vil få folk til å parkere bilen. Det er i beste fall håpefullt.