Billboard hyller spillbransjen

Nå skal Billboard fortelle oss hva som er hett i spillbransjen.

I mangfoldige år har vi tydd til det amerikanske magasinet Billboard - det er de som har Billboard-lista - for å se hvordan ståa er i musikk- og filmverden. Men ettersom dataspill for hver dag som går blir mer og mer akseptert som underholdningsform, har bladet nå bestemt seg for å ta spillene inn i varmen.

Det er derfor duket for den første Billboard Digital Entertainment Awards i Los Angeles den 5. november i år, en begivenhet som vil bli avholdt årlig, skriver Gamespot.

30 kategorier

En jury vil kåre vinnere i 30 kategorier, for å hylle innovasjon, gründerevne og god merkevarebygging innenfor digital underholdning.

Listen over priser innholder blant annet forutsigbare kategorier som beste multiplayer-spill, beste spillfigur og best bruk av lyd i et spill, men også mindre tradisjonelle kategorier som årets største visjonær.

Det er ikke bare spill som skal hylles, prisutdelingen vil også rette fokus på bruk av digitale medier og teknologi innenfor underholdningsformer som radio, TV og musikk.

Kredibel jury

Juryen er nøye plukket ut, og inneholder kjente navn fra store spillfirmaer og anerkjent spillpresse. Som Billboard-president John Kilcullen selv sier:

- De vi har plukket ut til å sitte i juryen er visjonære storheter og kreative hoder som sammen arbeider for transformasjonen av den digitale underholdningsbransjen.

Listen over de nominerte blir offentliggjort etter at tidsfristen for innsendte bidrag går ut den 15. september.

For å lese mer om prisen, se prisutdelingens hjemmeside.

<B>HEDRER SPILL:</B> Billboard har tatt grep og kaster glans over spillbransjen.