FOLKSOMT: Nordmenn tilbrakte totalt 690000 dager på rockefestival i 2010. Det er en økning på 18 prosent fra fjoråret. Foto: Scanpix
FOLKSOMT: Nordmenn tilbrakte totalt 690000 dager på rockefestival i 2010. Det er en økning på 18 prosent fra fjoråret. Foto: ScanpixVis mer

Billettboom for festivalene

Flere dro på festival i 2010. Likevel flere røde tall.

Bransjen har summet seg etter årets festivalsommer. Fasiten viser en stor pågang fra publikum sammenliknet med tidligere år, og følgende høyere omsetning.

- Det ble jo spekulert i om finanskrisa ville ta knekken på kulturmarkedet, men det finnes tydeligvis fortsatt folk som vil gå på festival, sier Line Endresen, leder i Norsk Rockforbund, som har samlet inn tall fra sine medlemsfestivaler.

Sammenliknet med fjoråret, økte det totale publikumstallet med 18 prosent, fra 585 000 til 690 000 festivaldøgn (altså besøkende på en enkelt festivaldag).

Flere med underskudd
Totalomsetningen for alle medlemsfestivalene økte fra 366 millioner i fjor til 410 millioner i år. Likevel gikk flere enn i fjor med underskudd. 29 prosent av festivalene endte med røde tall i år, mens andelen var på 18 prosent i fjor.

- Noen gikk ekstremt bra, mens andre gikk ekstremt dårlig. I kroner og øre var det en del av de store som gikk på en skikkelig smell. Spådommen har jo vært at festivalmarkedet er mettet. Kanskje dette er et signal på hva vi kan vente oss, sier Endresen.

Rockforbundets undersøkelse oppgir ikke hvilke festivaler som tjener penger og hvilke som gikk i rødt.

Plakatene kraftig slanket
Totalt 1340 artister eller band opptrådte på Rockforbundets 62 festivaler, ifølge de ferske tallene som Dagbladet har fått tilgang til. I fjor var tallet på rundt 2020.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En tredjedel av artistnavnene på festivalplakatene er altså slanket vekk.

- Prisene på band har økt noe så inni hampen de siste åra, sier festivalkjendis Sveinung Sundli, som i år gjenreiste Storåsfestivalen utafor Trondheim.

Fram til 2007, skjedde en eksplosiv overetablering av norske festivaler — noe som gjorde at bandhonorarene skøyt i været. I kriseåret 2008 sprakk bobla, og nesten halvparten av festivalene gikk med dundrende underskudd. Men prisene modererte seg ikke. Nå tar tydeligvis arrangørene høyde for prisene.

- Er det generelt mer edruelighet i bransjen?

- Tallene tyder på det, selv om vi fortsatt har noen ekstremt positive og ekstremt negative tall. Det er selvsagt bekymringsfull. Men jeg har trua på neste festivalsommer!

Også Sveinung Sundli tror han og kollegene er blitt mer forsiktige.

- Men det er fortsatt den verste cowboybransjen vi har i landet.

Viktigere med profil
Selv om ikke resultatet er like ille som i 2008, gir tallene inntrykk av at det fortsatt er for mange om beinet etter festivalinflasjonen i starten av forrige tiår.

- Som leder av konsertarrangørenes interesseorganisasjon, vil jeg jo ikke si at det er for mange festivaler. Folk er fortsatt glade i å gå på festival. Men før kunne festivalene leve på én stor headliner, nå er det helt nødvendig at man både har et godt program og en gjennomført profil for å være levedyktig, sier Endresen i Rockforbundet.

FORNØYD: Line Endresen.
FORNØYD: Line Endresen. Vis mer

Tallene ble lagt fram for festivalene under Norsk Rockforbunds festivalseminar i Tromsø i dag.

STORÅSSJEF: Sveinung Sundli.
STORÅSSJEF: Sveinung Sundli. Vis mer