Billig provokasjon

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BYUTVIKLING: Erling Fossens tilsvar til Steinar Gjessing i Dagbladet 19. januar er noe av det tåpeligste fra hans hånd på lenge: «Gjessing (og [Lars Roar] Langslet) kan ikke si noe som helst meningsbærende om «Kyss Frosken»-utstillingen fordi de ikke vet noen verdens ting om byutvikling», skriver Fossen. Å ha «greie på» byutvikling er øyensynlig det samme som å kysse frosken og nikke bekreftende til alt Fossen sier.

Men har Fossen egentlig «greie på» byutvikling? Eller er det bare slik at han ustoppelig og friskt roper «byutvikling» høyt på kafé, og slik har skaffet seg en slags orakelstatus på utsiden av fagmiljøet? Ser han for eksempel ikke forskjellene mellom en hovedstad som Oslo, med sine veletablerte kulturinstitusjoner og tunge kunstsamlinger, og et provinshøl som Gateshead/Newcastle, med dets helt annerledes markeringsbehov?

DET KAN for så vidt være et poeng for slitne industribyer å satse på «kontroversiell» samtidskunst. Det gir oppmerksomhet i nasjonal presse som ikke kan betales for penger, og får stedet til å fremstå som happening. Det kan dermed i neste runde tiltrekke friske investorer, noe som på sikt kan gi flere «ordentlige» arbeidsplasser. I fagsjargongen kalles dette Bilbao-effekten, og det var det Sune Nordgren med rimelig suksess kopierte i Gateshead, med kunstsenteret Baltic Mill. Kunstpublikum er lett å more. En kort stund, før det jager videre etter stadig nye sensasjoner og grovere provokasjoner. I tillegg til å være happening, er moderne kunst billig og enkel å produsere for et nytt museum (eller «visningssted», for å forbli i sjargongen). Provokasjonene fra «den unge kunsten» koster heller ikke like mye som etablerte mesterverk: «Kyss frosken» kostet knapt en kvart Munch.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer