LOGISK: Man kan ikke få i pose og sekk. Hvis billettprisene skal litt opp, så trenger vi nødvendigvis også litt færre piloter, skriver artikkelforfatteren. Foto: Privat
LOGISK: Man kan ikke få i pose og sekk. Hvis billettprisene skal litt opp, så trenger vi nødvendigvis også litt færre piloter, skriver artikkelforfatteren. Foto: PrivatVis mer

Billigere flybilletter - flere reisende

Pilotene burde ikke argumentere for dyrere billetter.

Debattinnlegg

Det er en fundamental økonomisk sannhet som vi plikter å minne oss selv om. Økte priser fører til redusert etterspørsel. Med redusert etterspørsel trenger vi mindre arbeidskraft.

I forbindelse med Norwegian-streiken har det vært en del meningsytringer mot rimelige flyreiser. Grunntanken virker å være at passasjerer bør akseptere litt høyere billettpriser, bl.a. i bytte mot økt sikkerhet rundt pilotenes ansettelsesforhold. Det skal stå alle fritt å mene hva de vil om både Norwegian og Parat, men det kan ikke gagne pilotene som gruppe å heve billettprisene. Vi er da enige om at vi kjøper mindre av ting når de blir dyrere? Må vi skrive om lærebøkene i økonomi?

Legger ikke myndighetene avgifter på ting for å begrense uønsket atferd? Koster ikke f.eks. alkohol mer fordi vi mener forbruket av alkohol dermed går ned? Er ikke bilavgiftene der fordi man ønsker å begrense bilbruk av hensyn til miljøet? Og blir det ikke også med jevne mellomrom foreslått å øke avgiftene også på flyreiser, nettopp for å få oss til å reise mindre med fly? Alle er da enige om sammenhengen mellom pris og etterspørsel?

Hvis prisen på flyreiser går opp flyr vi mindre! Hvilken type arbeidskraft trenger vi mindre av da? Det første Norwegian gjorde etter streiken var jo å selge billettene ekstra billig for å få passasjerene tilbake. De har jo forpliktet seg ovenfor pilotene i 3 år.

Man kan ikke få i pose og sekk. Hvis billettprisene skal litt opp, så trenger vi nødvendigvis også litt færre piloter. Jeg synes å huske at et hovedargument fra den nylige streiken var at dette ikke handlet om lønn, men om jobbsikkerhet? Da kan man selvfølgelig ergre seg over at utenlandske piloter kan gjøre jobben litt billigere enn oss i Skandinavia, men det nytter ikke å henvende seg til passasjerenes moralfølelse og be pent om vi ikke kunne tenke oss å betale litt mer. Det er ikke så fett i Praha at loven om tilbud og etterspørsel oppheves. Man blir heller ikke unicef-faddere for piloter.

Så man får mene hva man vil om utviklingen i flybransjen, men like sikkert som at flyene blir på bakken uten piloter, blir pilotene på bakken uten passasjerer.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook