VELKOMMEN: De som BIs forskere ikke ønsker inn i styrerommene, later til å være svært velkomne av BIs markedsavdeling, skriver artikkelforfatteren.
Foto: Audun Braastad / NTB Scanpix
VELKOMMEN: De som BIs forskere ikke ønsker inn i styrerommene, later til å være svært velkomne av BIs markedsavdeling, skriver artikkelforfatteren. Foto: Audun Braastad / NTB ScanpixVis mer

Bill.mrk.: BI Søker narsissist til reklameplakat

De som lider av ledersyken.

Meninger

Vil du ha bildet ditt på reklameplakater over hele Oslo? Vil du ha mer enn tyve tusen venner på sosiale medier? At alle skal vite hvem du er, uten å ha gjort noe for det?

Dette er ikke lovnader hentet fra rekrutteringen til neste sesong Paradise Hotel, men er slik handelshøyskolen BI velger å markedsføre seg i sin nyeste reklamefilm. Filmen, med tittelen «A Flying Start», vekket min interesse på Facebook forleden.

Halvveis inn i filmsnutten ventet jeg spent på en spektakulær twist, en humoristisk avbrytelse eller noen til å stoppe det forstyrrende budskapet. Jeg trodde de kom de til å si noe om at på BI lærer man om viktigheten av samarbeid , at forskning ikke er så glamorøst eller i det minste at resultater ikke kommer av seg selv. Det ble i stedet tre flaue minutter.

Meg, meg, meg! Naturligvis kan man avfeie det som et gøyalt, og sikkert veldig kostbart, markedsføringsstunt. Med snart en million visninger på YouTube er det nok også et svært effektivt markedsføringsstunt. Jeg vil derimot argumentere for at en anerkjent utdannings- og forskningsinstitusjon har et samfunnsansvar som plasserer en slik kampanje i en langt mer alvorlig kontekst.

Titusenvis av unge håpefulle velger nettopp BI for å starte sin yrkeskarriere. Foruten tilgang til høyere utdanning, betaler de også for en identitet. I en tid hvor presset på den oppvoksende generasjon om å være unik, attraktiv og sosialt vellykket nærmer seg det sykelige, stimulerer altså BI til enda mer. Egenverd har neppe vært mer knyttet til prestasjon og synlighet enn det er i dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvilken kultur ønsker man å skape blant studenter og ansatte? Det må gi en emmen smak i munnen hos hardtarbeidende forskere og seriøse studenter å bli fremstilt så overfladisk. Selv om det er lenge siden, snakkes det fremdeles om ryggsekk-«forbudet» ved BI, og Thomas Seltzers nylige TV-reportasje hos konkurrenten NHH tegner et lignende bilde av pappagutter og -jenter. Et omdømme skolene neppe trenger ytterligere forsterket.

Fra samme skole kommer ironisk nok forskningen som viser at kandidater med narsissistiske trekk gjør det godt på jobbintervju, men presterer dårlig som ledere. Professorer og stipendiater kan fortelle om mennesker som er opptatt av anerkjennelse, makt og beundring. De som tar ikke hensyn til andre rundt seg i jaget etter å være på toppen. De som lider av ledersyken.

Drømmen er kanskje navnet sitt på alles lepper og reklame for egen person i landets aviser. Med andre ord, de som BIs forskere ikke ønsker inn i styrerommene, later til å være svært velkomne av BIs markedsavdeling.

Det er likevel ikke den kommende vinnerens «flying start» jeg vil til livs. Selv om det å være BIs posterboy eller -girl for en stund nok blir et minne for livet, unner jeg medstudentene et annet fokus. Næringslivet trenger ikke mer selvfokus og selvpromotering blant ferske arbeidstakere. Samfunnet trenger ikke flere unge som dukker under for presset om å ha X-faktoren.

Kjære markedsførere, dyrk heller idealer om samarbeid, tilhørighet og hardt arbeid. Dét er nyttige verdier vi sårt trenger mer av.