Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Bilspill-revolusjon

LOS ANGELES (Dagbladet.no): Hold deg fast. Nå blir verdens beste bilspill enda bedre: «Gran Turismo 4», «WRC III» og «Need For Speed: Underground».

Sony og Electronic Arts er begge store utviklere av bilspill, og nå har de vist frem hvilke titler de mener racingentusiaster vil sikle over i året som kommer.

«Gran Turismo 4»

Mest forventninger knyttes kanskje til PlayStation2-spillet «Gran Turismo 4» fra Polyphony Digital (Sony), som kommer en gang i 2004. Vi fikk se en video med både klipp fra spillet, og hvordan utviklerne nøye har fotografert og studert både biler og stedene de vil kunne kjøres i spillet. Over 500 biler er med i spillet, av alle typer: Standard, cabrioleter, modifiserte gateracere og alskens racerbiler.

Temaet for «Gran Turismo 4» er denne gang bilens historie, fra dens fødsel til i dag. Felles for dem alle er at du kan kjøre dem så hardt du vil, modifisert etter eget ønske - de skades ikke om du skulle kræsje denne gangen heller.

Grafikken i spillet er stadig like bra, om ikke enda bedre. Bilene er lettere å kjøre, og vil oppføre seg mer som virkelige biler. Som et resultat av dette, vil nybegynnere spinne ut på de rette strekningene. Den kunstige intelligensen til spillets biler er oppdatert, som gjør at motstandernes biler vil oppføre seg som menneskelige førere på banen - de tar blant annet hensyn til andre biler på banen, og lærer av egne feil.

Du må fortsatt kvalifisere deg til diverse sertifikater for å åpne opp hele spillet, og i tillegg kan du se på bilene på museer, eventuelt kjøpe dem på bruktbilsalg.

«WRC III»

Sony står også bak en annen stor racingtittel, «WRC III». Evolution Studios har som offisielle spillutviklere for World Rally Championship lovet å levere et spill per år, og nå kommer oppfølgeren til «WRC II», helt i rute til juleferien 2003.

President for Evolution Studios, Martin Kenwright, innrømmer at de måtte tenke nytt etter de to første titlene, som tilsammen har solgt to millioner titler rundt hele verden:

- Ved å høre på spillerne har vi forstått at vi ikke må lage et hardcore-spill, og ikke simpelthen lage en oppdatert versjon av forrige spill. Vi har bygd opp hele spillet fra grunnen av, og forsøkt å gjenskape de autentiske banene så godt som mulig.

Spillet leverer dobbelt så kraftig grafikkytelse som forgjengeren, og detaljer som grus, støv og vann er nydelig gjengitt. Vi fikk se en demonstrasjon av et 70 prosent ferdig spill, og det ser så absolutt lovende ut. Alle de offisielle bilene fra WRC er med, og samtlige sjåfører (bortsett fra Colin McRae) er gjengitt ned til minste detalj. Kollisjonssystemet er også oppdatert, og spillet vil by på 1000 kilometer veistrekninger, fordelt på drøyt 100 baner.

Nytt er også den såkalte ground rush-teknologien, som gir en økt følelse av fart, ved blant annet å bedre implementere veidumper i veibanen. Den nye helikoptermodusen lar deg dessuten se gjennom banene for å analysere dem - eller rett og slett bare for å nyte utsikten. Ved å utnytte PlayStation2 sin kommende online-tjeneste, kan opptil 22 spillere kjøre mot hverandre samtidig, og systemets kunstige intelligens vil forbedre seg etterhvert som spillerne kjører gjennom spillets baner.

«Need For Speed: Underground»

Electronic Arts kunne vise frem «Need For Speed: Underground», som virkelig imponerte. Som tittelen antyder, er spillet basert på gateracing, og lar deg modifisere bilene så mye som en bil muligens lar seg modifisere. Når du har bygget opp din egen bil akkurat slik du vil ha den, kan du ta den ut i byens gater og vise hva den er god for.

Et fiffig lite triks utviklerne har brukt for å få en sinnssyk fartsfølelse, er å riste på selve «kameraet» når du når visse hastigheter - som regel under dragracingen. Hvis asfalten er våt vil det meste i omgivelsene gjenspeiles i bakken, og det hele resulterer i en svært suggererende kjøreopplevelse. Spillet, som kommer til alle konsoller inkludert GameBoy Advance i 2004, vil by på en lang rekke eksotiske biler, og eksotiske steder.

GT4: Denne gangen kan du kjøre bilene så hardt som du vil.
<B>GT4:</B> Grafikken er fortsatt bra, om ikke bedre på «Gran Turismo 4».
NEED: Også i «Need for Speed: Underground» kan du modifiserere bilene som må som kanskje det er mulig å modifisere en bil.
NEED: Denne gangen er det gateracing det dreier seg om.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media