ØDELEGGELSER: Flyfoto fra mars i år av regnskog i Indonesia som er svidd av og klargjort til å bli palmeoljeplantasje. Den gode nyheten er at omsetningen av avansert biodrivstoff øker kraftig. Foto: AFP PHOTO / NTB Scanpix
ØDELEGGELSER: Flyfoto fra mars i år av regnskog i Indonesia som er svidd av og klargjort til å bli palmeoljeplantasje. Den gode nyheten er at omsetningen av avansert biodrivstoff øker kraftig. Foto: AFP PHOTO / NTB ScanpixVis mer

Biodrivstoff:

Biodrivstoffets janusansikt

Vi kan lykkes med den ambisiøse politikken for biodrivstoff, men da må det settes inn tiltak mot det som truer dens legitimitet. Palmeoljen er nissen som følger med på lasset.

Meninger

Fredag før helga kom Miljødirektoratet med sin årlige rapport om bruken av biodrivstoff i Norge. Den inneholdt både opprørende og oppløftende nyheter. Det er viktig å få med seg begge deler, slik at utviklingen kan dyttes videre i riktig retning. Biodrivstoffet vil vi sannsynligvis være helt avhengige av, skal vi nå klimamålene.

Norge har satt seg høye mål når det gjelder innblanding av biodrivstoff på norske tanker. I Jeløya-erklæringen sier regjeringen at 40 prosent av alt drivstoff skal være biodrivstoff innen 2030.

For selv om Norge har en ambisiøs politikk for elektrifisering av bilparken, med mål om at alle nye personbiler fra 2025 skal være nullutslippsbiler, vil det være mange fossilbiler som fortsetter å rulle på veiene i årene etter - i tillegg til tungtransporten der nullutslippsteknologien ikke er kommet like langt. Avansert biodrivstoff vil kutte utslippene betydelig i forhold til fossilt drivstoff. Alle nye fabrikker som produserer avansert biodrivstoff skal dokumentere 60 prosent lavere klimagassutslipp for sine produkter, sammenliknet med fossilt drivstoff. EU-kommisjonen har foreslått å stramme inn dette ytterligere fra 2020.

Skal biodrivstoffsatsingen leve opp til sine gode ambisjoner, må den gjennomføres riktig. Derfor er rapporteringen viktig. Alle som omsetter drivstoff i Norge har krav om å registrere type og mengde.

Tallene for 2017 viser at vi på mange måter er på riktig vei. Innen 2020 skal 20 prosent av alt drivstoff være biodrivstoff, og allerede i fjor var vi oppe i 18,8 prosent. Dessverre skyldes det en kraftig økning i bruken av palmeolje. Likevel viser også tallene en sterk økning i bruken av det vi virkelig trakter etter - avansert biodrivstoff, det som lages av råstoff som ikke kan brukes til mat eller dyrefôr. Som del av opptrappingsplanen fram mot 2020 var det for 2017 et omsetningskrav i Norge for biodrivstoff på 7,25 prosent. Miljødirektoratets rapport viser at hele 6,6 prosent var avansert biodrivstoff.

Vi fyller altså nesten hele omsetningskravet med den typen biodrivstoff som er løsningen for framtida.

Dette viser at den ambisiøse biodrivstoffsatsningen kan lykkes. Men da må det settes inn tiltak mot det som truer med å velte prosjektets legitimitet. Palmeoljen er nissen som følger med på lasset. Regjeringen har gjort lite eller ingenting for å følge opp stortingsvedtak fra juni i fjor for å bidra til utfasing. Her må det settes inn tiltak.

I mellomtida kan kjeder som kjøper det billige palmeoljedrivstoffet som nå er unntatt veibruksavgift, skamme seg. UnoX og Cirkle K omsetter ikke slikt drivstoff, det fortjener skryt og er noe norske kunder bør notere seg.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook