Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Pluss

Mer
Min side Logg ut
Du leser nå Dagbladet Pluss

Anmeldelse «Solveigs 2. sang», Teater Innlandet og NRK Radioteatret, på Oslo Nye Centralteatret:

Bipersonen er blitt hovedperson, og sangen synges fra et annet ståsted

En saga om tapte muligheter, valg som ikke kan velges om, og fantasiliv som foretrekkes fremfor levd liv.

SOLVEIG OG ELEMENTENE: Naturmetaforer står sentralt i Kristin Bengtsons Solveig-fotografier. Foto: Kristin Bengtson, Teater Innlandet
SOLVEIG OG ELEMENTENE: Naturmetaforer står sentralt i Kristin Bengtsons Solveig-fotografier. Foto: Kristin Bengtson, Teater Innlandet Vis mer

Hvordan ser Solveig dramaet om Solveig og Peer Gynt? Malmfrid Hovsveen Hallum har sett for seg en moderne kvinne i et moderne samfunn, der Peer - om Peer i det hele tatt finnes - er en biperson, og der Solveig selv tar Solveigs valg. (Det gjør hun for øvrig også hos Ibsen, men det er en annen historie.)

Hallums Solveig har 2017-kvinnens rettigheter, men som sin formor fra 150 år tidligere, blir hun i hjembygda mens mulighetene går henne forbi.

Faktiske og metaforiske bilder

«Å se for seg» er i det hele tatt et godt begrep å bruke for den som skal beskrive «Solveigs 2. sang». I NRK Radioteatret sendes den som tradisjonelt radioteater, og lytteren skaper sine egne bilder.

VELKOMMEN TIL

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

Takk for at du har kjøpt tilgang på Dagbladet Pluss
For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement
anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden


Du har allerede et gyldig abonnement.

For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement, anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden


Kjøpet ble avbrutt

Du valgte å kansellere kjøpet. Din konto ble ikke belastet. Vil du prøve igjen?