- Bitt av Dagbladets vampyrer

Innvandringsmotstanderne raser mot Tines reklamestopp.

(Dagbladet): Meierigiganten Tine besluttet i går å trekke en reklamefilm for Kulturmelk, da det ble kjent at en av skuespillerne i videoen er Jan Høeg (89), kjent innvandringsmotstander og nestformannen i Folkebevegelsen mot innvandring (FMI).
 
Stig Roar Wangberg, FMI-medlem og master i filosofi, reagerer sterkt på at reklamefilmen er trukket tilbake.

- Må ha partiboka i orden I innlegget «Tines politiske forfølgelse», publisert på FMIs hjemmesider, raser han mot meieriets avgjørelse, og skriver blant annet at «fedrelandskjærlighet blir straffet av kapitalismen og dens presteskap, nemlig avisene».

«Det er altså nå, i og ved dette, helt åpenbart for alle og enhver hvor Tine står politisk. Med andre ord: Man må altså ha partiboka i orden dersom man skal engasjere seg for Tine, eller i saker som direkte har noe med Tine å gjøre», skriver Wangberg.

- Dagbladets vampyrer Han stiller også spørsmål ved om de andre skuespillerne i filmen er gått etter i sømmene.

«Eller er det nok for Tine å vite at de andre er multikulturalister, har partiboka i orden, og ellers er så politisk korrekte at Tine ikke blir bitt av Dagbladets vampyrer?»

Boikott Wangberg undrer seg også på om Tine synes det er greit at medlemmene i FMI kjøper produktene deres.

«Er det ikke dårlig reklame for Tine dersom jeg, eller noen andre, brått skulle bli «avslørt» med et glass surmelk i hånden? (...) Kanskje Dagbladet kunne trekke inn sine partifeller på stortinget slik at vi og alle andre nasjonalister kunne fått et forbud mot å drikke melk?»

Wangberg avslutter innlegget med å oppfordre alle FMIs medlemmer til boikott av Tine.

Dagbladet har selv vært i kontakt med Wangberg, som sier han ikke har noe å legge til utover innlegget.

-Meningstyranni Den sentrale ledelsen i FMI stiller seg bak Wangbergs innlegg.

- Det er en personlig meningsytring, men jeg kan ikke si annet en at vi som organisasjon støtter innholdet, sier FMI-leder Bjørnar Røyset til Dagbladet.

- Hva synes du selv om at reklamefilmen ble trukket?

- Det er et resultat av politisk korrekthet og meningstyranniet. Kort fortalt er det den måten vi innvandringsmotstandere har blitt behandlet på de siste 25 årene, svarer Røyset.

- Må få bestemme selv Øystein Syrstad, pressevakt i Tine, sier til Dagbladet at de ikke ønsker å kommentere Wangbergs innlegg.

- Men på generelt grunnlag ønsker vi å presisere at enhver aktør, eksempelvis Tine, selv må kunne få bestemme hvilke personer som skal kunne presentere bedriften og dens tjenester, sier Syrstad.

- Hvor går grensen for hva man kan mene for å være med i reklamefilmer for Tine?

- Det er et stort spørsmål, men på prinsipielt grunnlag er det viktig at personer som fronter våre produkter ikke står for et verdisyn eller har holdninger som er sterkt avvikende fra våre. Vi har egne adferdsregler og etiske retningslinjer som skal kjennetegne Tine i vårt møte med omverdenen.

- En dårlig sak Syrstad legger ikke skjul på at Tine synes saken er lei.

- Vi må gjennomgå våre rutiner, slik at vi unngår å komme i denne situasjonen flere ganger. Det ønsker vi oppriktig talt ikke.

- Kan denne saken skade Tines rykte?

- Det er klart det er en dårlig sak, men gjennom måten vi har agert på håper vi at skaden blir minimal.

- Vi har ansvaret Reklamefilmen er laget av reklamebyrået Try, og det er de som sto for castingen av Jan Høeg.

- Har Try vært grundige nok da de hentet inn skuespillere?

- Det er vi som er ansvarlige for sluttproduktet her, så det tar vi på oss. Vi har hatt et kjempegodt samarbeid med Try, og skal nå ta en grundig prat med dem om denne saken slik at vi kan lære av saken og forhindre at en glipp som denne skjer igjen.

Hva som blir reklamefilmens videre skjebne er ennå ikke klart.

Det har ikke lyktes Dagbladet å komme i kontakt med Kjetil Try, direktør i reklamebyrået Try.