Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Bitter strid om «Annie»-millioner

Fiendskapet mellom «Annie»-produsentene er om mulig blitt enda sterkere etter at namsretten i går avviste saken som Daniel Bohr og Christian Lange rettet mot Knut Helgaker og Bjørn Jenssen.

Namsretten i Oslo besluttet i går ettermiddag å avvise arrestbegjæringen fra Daniel Bohr og Christian Lange. Den ble rettet mot forretningspartnerne Knut Helgaker og Bjørn Jenssen etter musikalen «Annie» som gikk for fulle hus på Sentrum Scene i Oslo i høst.

Nå er de fire bitre uvenner.

-  Å jobbe sammen med Daniel Bohr og Christian Lange har vært et rent helvete, sier Knut Helgaker.

-  Å jobbe sammen med Knut Helgaker og Bjørn Jenssen har vært en total katastrofe, sier Daniel Bohr.

Trusler

Alle fire eier 25 prosent hver i Det Nye Familieteatret (DNF), som siden 19. september har satt opp musikalen «Annie» på Sentrum Scene i Oslo. Bohr/Lange saksøkte Helgaker/Jenssen for grovt underslag. De mener sistnevnte urettmessig har holdt unna 1,7 millioner kroner av inntektene. «Annie» har vært en salgssuksess. 43 000 mennesker har sett showet, og billettinntektene er på 14,1 millioner.Daniel Bohr og Christian Lange vil nå anke saken inn for lagmannsretten.

-  Ja, selvsagt. Fordi vi er fullstendig sikre på vår påstand. Vi har ikke gjort dette for å tulle. At retten i dag ikke har gitt oss medhold, betyr ikke at herr Helgaker og herr Jenssen frikjennes.

Skar seg

 SUKSESSEN:  «Annie» er sett av rundt 43 000 mennesker. Morten Harkets datter Tomine spilte tittelrollen. Foto: Anders Grønneberg
SUKSESSEN: «Annie» er sett av rundt 43 000 mennesker. Morten Harkets datter Tomine spilte tittelrollen. Foto: Anders Grønneberg Vis mer

Samarbeidet mellom de to partene skar seg allerede tidlig i fjor høst. Helgaker hevder at Bohr/Lange jevnt og trutt truet med å trekke seg fra forestillingen. Bohr/Lange har henholdsvis vært regissør og daglig leder av DNF.-  Av ulike grunner hver gang. En gang fordi de mente leiekontrakten med Sentrum Scene ikke var i orden. Seinere fordi de krevde mer honorar. Fordi som de sa: «de gjorde så mye mer arbeid enn oss». Det samlede lønnskravet var på 4,1 millioner kroner og ville ha ført til konkurs for DNF, sier Helgaker.

Og i november kom altså kravet fra Bohr/Lange om utbetaling av tilbakeholdte billettinntekter på 1,7 millioner. Et krav Helgaker/Jenssen stiller seg uforstående til.

-  Det har ikke vært grunnlag for noe slikt. De har gjort beregninger på feil premisser. Blant annet er ikke våre utlegg i forbindelse med produksjonen fra august og fram til i dag tatt med. De har heller ikke ført opp et underskudd på 500 000 fra DNFs produksjon «Blå engel», slik vi var enige om.

-  Det er heller ikke tatt med noe sted i deres beregning at Daniel Bohr har fått et forskudd på til sammen 155 000 kroner for krav fra kemneren i Danmark, og til regning på bil. Dette var noe vi gjorde for å hjelpe. Bohr mener dette er et lån fra Scene West.

Snur kanonen

Man kan høre hårene reise seg på Daniel Bohr, over telefon, når han hører dette. Han snur kanonen øyeblikkelig:

-  Vi har fått sett noen av papirene vi har bedt om i denne saken. Dette har vi bedt om gjentatte ganger. Vi har ikke fått verken bankutskrift eller dokumentasjon som beviser at de penger som har gått inn på kontoen til Scene West, er blitt overført til DNF. Det lyves konstant fra herrene Helgaker og Jenssen i denne saken. De er spesialister i å finne forklaringer. Dette har vært de to mest ulykksalige år av våre liv. Hver gang vi har påpekt at samarbeidet haltet, har det vært tårer i øynene og kyss på kinn og lovnader om bedring, sier Bohr.

Bohr og Lange hevder å ha bevis for at Scene West har unndratt penger på vegne av DNF. Helgaker og Jenssen etterlyser på sin side penger fra motparten i selskapet.

-  Bohr og Lange var ansvarlige for effekt- og programsalg under forestillingene, sier Helgaker.

-  Det finnes ikke et spor i regnskapet av disse pengene. Det dreier seg minst om en halv million kroner, fortsetter han.

-  Bohr og Lange hevder dere har brukt penger fra «Annie»-suksessen til å betale kreditorer i Scene West-selskapet. Der har dere faktisk brutt loven ved at dere ennå ikke har levert inn årsregnskap for 2003. Fristen var 1. august. Kredittselskapet Dunn &Bradstreet setter karakteren «kreditt frarådes» og en rekke kreditorer har utestående penger hos dere. Har Bohr og Lange et poeng her?-  Det er ikke noen unnskyldning for at vi ikke har levert regnskap. Det vil nå bli gjort i løpet av de nærmeste dagene. Men både Bohr og Lange har hele tida fått innsikt i våre bevegelser. De har sett hvert eneste papir de ville.

-  Hvor er pengene fra effekt- og programsalget, Bohr?-  Det er inntekter som ikke har noe å gjøre med DNF.

Det er nå høyst usikkert hva som vil skje med de fire «Annie»-forestillingene som er planlagt i januar, der billettsalget for lengst er i gang. Helgaker og Jenssen ser i alle fall fram til at forretningsdriften med Bohr og Lange avsluttes.

-  De har opptrådt manipulerende og uærlige. Når de karene har bruk for deg og trenger noe, så er de smiskete og verdens hyggeligste. Men hvis de tror de kan få noen kroner ekstra ved å falle folk i ryggen, så gjør de gjerne det. Vi vurderer nå et motsøksmål.

Bohr og Lange planlegger også «Annie»-forestillinger i Bergen og Stavanger i februar.

-  Blir det forestillinger?-  Så lenge det er noe vi som enerettsinnehavere arbeider for, ja, så blir det det.

-  Hva med forestillingene i Oslo?

-  Det kan jeg ikke svare på. Det er veldig avhengig av hvilken økonomi som finnes i selskapet.

DE SAKSØKTE: Knut Helgaker (t.v.) og Bjørn Jenssen vant i går første runde i retten mot Daniel Bohr og Christian Lange. Saken ble avvist av namsretten fordi det ifølge loven er nødvendig med minst tre stemmer før et styre på fire er handlekraftig.
SAKSØKER: Daniel Bohr (bildet) og Christian Lange varsler omkamp i lagmannsretten om «Annie»-pengene.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media