Bittersøt debut

Nyskapende og annerledes feelgood-film om store og små fortapte sjeler.

FILM: Miranda July, amerikansk performance-kunstner, har overrasket filmbransjen med sin debutfilm, en flørtende, naivistisk, romantisk komedie som er så feelgood at man risikierer å gå smilende ut av kinoen uten dårlig samvittighet. «Me and You and Everyone We Know» har høstet store priser både på Sundance- og Cannes-festivalen dette året. Her er i hvert fall det nyskapende ivaretatt.

Nesten-fortapte

Hun spiller selv i filmen som ellers bare har én kjent skuespiller, John Hawkes. Dette er lavbudsjetts independent-vare, men med skyhøy kvalitet, ikke minst på den fortellertekniske siden. Som et galleri av følelsesmessig forvirrede og nesten-fortapte individer - ganske så «Lost in Translation» - presenterer hun en rekke rollefigurer med så stor dybde at de hver og en kunne vært hovedroller i egne filmer. Miranda July får disse skikkelsene til å leve, uansett hvor aparte eller usannsynlig de måtte oppføre seg. Her er performance-kunstneren Christine (July) som lager videoklipp som hun sender til det lokale kunstmuseet i håp om bli antatt til en separatutstilling. I mellomtida lever hun av å kjøre eldre mennesker til og fra sykehjem, tannlegetimer osv. I et kjøpesenter hvor hun shopper joggesko for en klient, treffer hun ekspeditøren Richard (Hawkes) som overtaler henne til å kjøpe et par rosa sko hun ikke trenger. Hun forelsker seg i skoselgeren.Han er nyskilt pappa til en 7-åring og en 14-åring som behandler ham som et kasus og himler megetsigende til hverandre når han forsøker å være normal. I en scene setter han fyr på hånda sin med lighterbensin for å imponere sine hoderystende sønner. Gradvis blir man vár det gjennomgående trekket i filmen, at barn er som voksne og voksne som barn. Alle er tilsynelatende malplasserte.

Nett-bærsj

7-årige Robby sexchatter på internett. Han fantaserer om «poop» eller bærsj på 7-åringers vis, men en person der ute i cyberspace får tenning og vil møte «fetisjisten». Scenen der Robby og en voksen dame sitter ved siden av hverandre på en benk og venter på en «date», er både kostelig og urovekkende. 14-årige Peter blir mer eller mindre frivillig forsøkskanin for to uerfarne, men utforskende tenåringsjenter som konkurrerer om å utføre best munnsex. De erter opp eldre menn i et spill som oser av både uskyld og fare. Peter er på sin side mer nysgjerrig på den lille nabojenta som samler på husgeråd i en brudekiste for å være fiks ferdig til en kommende ektemann om 20 år eller så.Raden av småpussige episoder i «Me and You...» er uendelig; fra museumskuratorers avslørende betraktinger om kunstnere til vanvittige forsøk på å redde en gullfisk fra døden på motorveien. Mye handler om å iscenesette seg selv og andre, om rollene man påtar seg kontra en usikker fornemmelse av ekthet og identitet. Noen vil med rette kalle dette en kunstfilm, men den er aldri smal eller ekskluderende på et nysgjerrig publikum. Den er vel verdt en pause fra julenøttene.