Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Anmeldelse: «The Farewell»

Bittersøt familiefeide

Vestlig individualisme møter kinesiske familieverdier.

FAMILIELIV: Samholdet i kinesiske familier er viktigere enn den enkeltes følelser. Vis mer

«The Farewell»

5 1 6

Drama/komedie

Regi:

Lulu Wang

Skuespillere:

Awkwafina, Schuzhen Zhao

Premieredato:

13. mars 2020

Aldersgrense:

For alle

Orginaltittel:

«The Farewell»

«Hjertevarm og autentisk»
Se alle anmeldelser

FILM: Det er ikke kreften man dør av, men frykten, ifølge kinesisk oppfatning. Det tar familien til bestemor Nai Nai på alvor, derfor unnlater de å fortelle henne at hun har lungekreft med spredning og tre måneder igjen å leve.

Løgn

Det er en delvis selvopplevd historie den kinesisk-amerikanske regissøren Lulu Wang forteller i den hjertevarme, småhumoristiske filmen «The Farewell». Innledningsvis anfører hun at filmen er bygd på «en løgn fra virkeligheten». Der den suksessrike komedien «Crazy Rich Asians» brukte tunge stereotypier på å forklare kulturkollisjoner mellom kinesere og amerikanere, gir «The Farewell» en dypere innsikt i forskjellene. Det handler om vestlig individualisme kontra østlig kollektivisme og familiebindinger.

Komiker

Awkwafina, fremadstormende kinesiske-amerikanske komiker, spiller i begge filmene. I «The Farewell» er hun en 30-årig forfatterspire i New York med hyppig telefonkontakt med sin elskede bestemor i Changchun i Kina. Hun setter seg på første fly når hun via foreldrene får vite om Nai Nais (Schuzhen Zhao) diagnose. Men i Kina har storfamilien bestemt seg for å forfalske rapporten om den dødelige sykdommen for å skåne Nai Nai for sorgen og fortvilelsen. Derfor samles de rundt et påskudd om å forberede et forhastet bryllup.

Autentisk

Her ligger mye an til en heidundrende forviklingskomedie, men Lulu Wang trår varsomt rundt denne fristelsen. I stedet leverer hun bittersøte scener fra et familieliv der tradisjonelle verdier ofte er i konflikt med moderne rett-på-sak tenkesett. Dette bildet av vanlige folks liv og drømmer i Kina oppleves svært autentisk, i alt fra gamle damers kaukende morgengymnastikk og til luksuriøse massasjesalonger. Alt fra ærbødige kirkegårdsbesøk med offergaver og til brautende, halvfulle bryllupsgjester. De drømmer om å bli rike, ja visst, men her har de beina godt plantet på jorda.

.

Hele Norges coronakart