KONTROVERSIELL: Er det i det hele tatt NOE Bjarne Melgaard gjør som ikke skaper furore?
KONTROVERSIELL: Er det i det hele tatt NOE Bjarne Melgaard gjør som ikke skaper furore?Vis mer

Bjarne Melgaard vil flytte hjem til Norge. Åh, som vi burde glede oss! 

Men hvorfor jubler ikke alle?

Kommentar

- De er en gjeng med tapere, som bør passe sine egne saker, sa Bjarne Melgaard til Kulturnytt for noen uker siden.

Han snakket om beboerne på kunstnerkolonien på Ekely. Beboerne, som sterkt motsatte seg Melgaards ønske om å bygge sitt såkalte «dødshus» i skogen bak Munchs atelier, ga ham tilbake så øra flagret.

–Det er som et stort barn som sier «jeg får det ikke som jeg vil ha det», sa skulptør og beboer Kirsten Kokkin.

–Bjarne Melgaard er en bra kunstner, kanskje en av de mest kjente internasjonalt i dag. Men det er mange norske som er det. Og hvis jeg skulle være slem, må jeg få si at hans tid nå er over, sa fotograf og beboer Per Maning.

Men der tar Per Maning feil.

For er det én person som har satt sitt preg på kunstdebatten denne høsten, så er det Bjarne Melgaard.

Først var det «dødshuset». Melgaard vil, i samarbeid med arkitektkontoret Snøhetta og Selvaag, reise bygget tett inntil den fredede atelier-tomta.

«Dødshuset» er ikke så mye et hus, som en skulptur.

Et verk i svart, forkullet eik, som står på skuldrene til noen enorme hvite dyr.

Som glødende kull på toppen av porselensbamsemums.

Noen kaller det narkotektur. Kunstprofessor Ina Blom har omtalt bygget som «ekstremt gjennomarbeidet og fantasifullt».

For det er rett og slett helt fantastisk.

En turistattraksjon. Et enormt kunstverk. Et byggverk som vil skape sårt tiltrengt interesse rundt Ekely, som med all respekt å melde ikke akkurat er en turistmagnet.

«Ikke i min bakgård», sier kunstnerkolonien.

Det er utrolig trist om de får det som de vil.

Deretter var det tollsaken. Seksten store Melgaard-malerier ble stanset i tollen på Gardermoen fordi tollerne mente de ikke kunne kategoriseres som kunstverk. De var ikke «utført for hånd av kunstneren selv». Tollerne krevde 1.3 millioner i moms. Tok beslag i maleriene.

Norske kunstnere har slitt med utdaterte tollregler lenge. Nå endte saken med at finansminister Siv Jensen to uker seinere rykket ut og forandret forskriften.

På dagen. Når endret en kunstner loven sist?

Og sist, og så absolutt minst: Til og med da Melgaard denne uka skulle lansere noe så uskyldig som en smykkekolleksjon med Bjørg Nordli-Mathisen på Astrup Fearnley-museet, klarte han å skape ståhei.

Planen om å henge halskjedene på femten minigriser og la dem løpe fritt, ble stoppet av museet. Heldigvis, vil kanskje noen si. Uansett, hvis du liker diamantbesatte penissmykker er kolleksjonen så absolutt noe for deg.

Det er utrolig lett å ikke like Bjarne Melgaard. Han er en kunstner som provoserer. Som skaper debatt. Som tvinger oss til å gå i oss selv og tenke på hvordan vi har organisert samfunnet rundt oss, hvem vi er i møtet med det ubehagelige.

Vi trenger flere, ikke færre, slike diskusjoner.

Derfor må vi ta imot Melgaard med åpne armer.

Og skaffe ham en tomt å bygge på.