Bjellaklang

På med buksa, Stein Torleif Bjella. Dagbladet har kåret albumet ditt til årets beste norske utgivelse. Les hele kåringa her.

GUTTEN MED GULLBUKSENE: Stein Torleif Bjella handler helst dressen sin på UFF. Nå blir hans «Vonde visu» kåret til årets beste norske album av Dagbladets anmeldere.

Foto: Thomas Rasmus Skaug  / Dagbladet
GUTTEN MED GULLBUKSENE: Stein Torleif Bjella handler helst dressen sin på UFF. Nå blir hans «Vonde visu» kåret til årets beste norske album av Dagbladets anmeldere. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

1. Stein Torleif Bjella«Vonde visu»

Stein Torleif Bjella er et digert fjell blant små, grå steiner i et rootsorientert singer/songwriter-Norge. I hvert fall føles det slik når Bjella og Kjartan Kristiansen (DumDum Boys), ikke bare lett følger opp, men på mange måter forbedrer den to år gamle solodebuten «Heidersmenn».

Kjartan Kristiansens virkelig geniale produksjonsgrep er igjen den spektakulært intime plasseringen av Bjellas vokal. Ikke bare langt framme i lydbildet, men praktisk talt inni hodet ditt. Nå videreføres det spartanske, akustiske, saktmodige kassegitarlydbildet med noen heldige utvidelser. Den talentfulle strykerarrangøren Mari Persen kommer for eksempel og åpner opp nye rom og tilfører nyanser til de underfundige, humoristiske og svartkomiske tekstene.

Det er samtidig noe dunkelt, Neil Young/«Doom Trilogy»-aktig over stemningene på «Vonde visu» - en slags «On The Beach» fra Hallingdalen, uten storbyvampyrer og Charles Manson, men med en stor fauna av ulike bygdedyr, filmatisert av Bent Hamer, on location i ensomhetens og skyggenes dal.

Bjellas uttrykk er seriøs visekunst, men med tekster som godt kan fungere på et karikaturnivå: de har ofte noe Bukowski-aktig over seg i sin grovhogde mannsrolleretorikk og stolte evne til å gjøre talende detaljobservasjoner til slående énlinjere.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer