GJØR SUKSESS: Kunstner Sverre Koren Bjertnæs i sitt atelier på Carl Berner i Oslo, han er blitt en av de norske kunstnerne som selger godt i kunstmarkedet. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
GJØR SUKSESS: Kunstner Sverre Koren Bjertnæs i sitt atelier på Carl Berner i Oslo, han er blitt en av de norske kunstnerne som selger godt i kunstmarkedet. Foto: Christian Roth Christensen / DagbladetVis mer

Bjertnæs tar dronningen i forsvar etter bråket

Suksesskunstner Sverre Koren Bjertnæs mener Kunst-Norge har markedsredsel.

(Dagbladet): - De fleste kunstnere i Norge jobber på en måte der de lever av stipender og utstillingsvederlag, og idealet er et ikke-kommersielt kunstliv. Det er en slags markedsredsel blant kunstnere og kunstinstitusjoner, sier Sverre Koren Bjertnæs (41) da Dagbladet møter han i hans nye atelier ved Carl Berner i Oslo.

Billedkunstneren stiller i stram dressjakke og skjorte, mens buksa er flekkete av maling. Han snakker lavmælt, men byr på flere brannfakler.

- Kunstfeltet er veldig lukket og har ikke skjønt at publikum er viktig. Derfor er det interessant at det er så prinsipiell motstand mot at dronningen stiller ut i Bergen. Man ser på kunsten som noe rent og ukrenkelig. Det er noe veldig pietistisk over det. Synet er at kunstfeltet aldri bør gjøre noe ut i fra et publikumshensyn, da mister det statusen.

Bjærtnes referer til debatten som har rast etter at dronning Sonja fikk stille ut på på gjenåpningen av Kode 1 i Bergen. Han har selv erfart at økonomisk suksess ikke nødvendigvis anses som en suksessfaktor innad i kunstmiljøet.

Han roser norske stipender, men mener flere kunstnere bør tenke kommersielt.

41-åringen har de siste åra klatret opp som en av Norges mest populære kunstnere blant investorer. Hans verk selges stadig til høyere summer, og han solgte for 3 millioner første uke da han stilte ut ved Galleri Brandstrup i Oslo på tampen av fjoråret.

FÅR IKKE STIPEND: Kunstner Sverre Koren Bjertnæs har sluttet å søke norske stipender. - Det blir feil når jeg tjener så godt, sier han. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
FÅR IKKE STIPEND: Kunstner Sverre Koren Bjertnæs har sluttet å søke norske stipender. - Det blir feil når jeg tjener så godt, sier han. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

- Kunstlivet ser på seg selv som et viktig samfunnsgode, men da burde det også være viktig å nå ut til en større gruppe mennesker. Mitt inntrykk er at stadig færre ser kunst. Jeg har følelsen av at kunsten krymper, og blir til for færre og færre.

Trenger ødeleggelse

Sverre Bjertnæs startet sin karriere som elev hos Odd Nerdrum allerede som 13-åring. Derfra gikk veien videre til Statens kunstakademi, derfra til samarbeid med Bjarne Melgaard, og siden etablerte kunstnere som blant andre Håkon Bleken. Han har lært mye av ulike kunstnersamarbeid.

- Som kunstner står man mye alene og jobber, men det er sunt å slippe kontrollen av og til, og få andre inn i arbeidet, slik at man ikke står og gjentar de samme ideene i all evighet, men får en slags sabotasje mot gjentagelsen, sier han.

- Man jobber oppå hverandre, og ødelegger hverandre.

Inspirert av kona

41-åringen var i flere år gift med kunstner Unni Askeland (55) og var tidligere kjent for store ungdomsportretter, blant annet av hennes barn.

Kunstnerparet skiltes for seks år siden, og Bjertnæs er nå gift med langt yngre Hanna-Maria Grønneberg (27). Hun går i andre klasse på Teaterhøgskolen, og studiet har gitt Bjærtnes ny inspirasjon.

Til utstillingen «Det kollektive mennesket/Minner om oss» på Galleri Brandstrup i Oslo samarbeidet han med dramatiker Arne Lygre. Lygre skrev et stykke til en av Bjertnæs skulpturer, og forestillingen ble vist i galleriet.

- Jeg er blitt mer interessert i teater på grunn av kona mi. Jeg er blitt fascinert av den sosiale delen av å lage kunst, sier han og forteller at han vil fortsette å samarbeide med ulike kulturfelt.

- Det er synd at det ikke finnes flere bindeledd mellom de ulike kunstartene. Nå er de veldig adskilte, og styres av fagmiljøer med intern definisjonsmakt, sier han.

- Publikum er veldig viktig for teatret, men har ikke særlig innflytelse på kunstscenen. Der er tanken at publikum ikke har nok kunnskap til å ha en formening om kunst. Men jeg mener man kan en god kunstopplevelse, uten å vite så mye om den.

I London og Berlin

Etter å ha fått kommersiell suksess her hjemme, satser Bjertnæs nå også i utlandet. Han var nylig i London for sin første separatutstilling, og skal stille ut i Berlin til høsten.

Framover skal imidlertid ekteparet være i Oslo, fordi kona spiller teater i Frognerparken, og Bjertnæs skal tilbringe sommeren i galleriet og utforske nye teknikker.

- Jeg liker alle mulige uttrykk selv, og driver et kunstnerskap som er løstflytende. Jeg har en identitetssøken som aldri har gitt seg. Jeg har beveget meg mellom mange av ytterpunktene i norsk kunstliv, mener jeg selv iallefall, sier han.

Bjarne Melgaard

Han har også gjenopptatt kontakten med Bjarne Melgaard. De to samarbeidet i flere år, spesielt da de begge bodde i New York, men har siden hatt lite kontakt.

- Nå er Bjarne mer i Norge, og da har vi mer kontakt. Det er flott for norsk kunst at han er tilbake. Han er en særegen skikkelse som mange mener mye om, og det er kanskje enklere for han når han er her, sier Bjertnæs.

Bjarne Melgaard er sett som en av Norges viktigste, men mest kontroversielle samtidskunstnere. Han har den siste tida skapt debatt om alt fra sitt ønskede dødshus på Ekerly til at hans kunstverk ble stoppet på grensa fordi tollerne ikke anså verkene som kunst.

Bjertnæs forteller at et samarbeid kan være krevende, men givende.

- Bjarne har betydd mye for meg. Jeg har forsøkt å ta til meg noe av hans frie forhold til kunst, for jeg er egentlig en mer bundet kunstner selv. Vi har begynt å tenke på å jobbe sammen, men hva det ender opp med, er ikke helt avklart.