FYLLER ÅR: Forfatter Bjørg Vik fyller 80 år. I slutten av måneden går Bjørg Vik-dagene av stabelen i Porsgrunn. En rekke av hennes bøker er tilgjengelige i  pocketutgave, blant dem den sentrale trilogien om Elsie Lund.  FOTO:TORBJØRN BERG/DAGBLADET
FYLLER ÅR: Forfatter Bjørg Vik fyller 80 år. I slutten av måneden går Bjørg Vik-dagene av stabelen i Porsgrunn. En rekke av hennes bøker er tilgjengelige i pocketutgave, blant dem den sentrale trilogien om Elsie Lund. FOTO:TORBJØRN BERG/DAGBLADETVis mer

Bjørg Viks 80 års jubileum feires med egen festival

På tide å kaste begrepet «kvinneforfatter» på skraphaugen.

Kommentar

Da Bjørg Vik debuterte i 1963, var uttrykket «kvinnelitteratur» knapt tatt i bruk. Det kom etter hvert, og Vik ble «den nye kvinnelitteraturens ?førstedame?», som Øystein Rottem uttrykker det i «Norges litteraturhistorie» (1997), vel vitende at disse begrepene er tvilsomme.

I dag virker de både diskriminerende og misvisende.

Bjørg Vik har i store deler av karrieren opplevd å bli kalt kvinneforfatter, som om det var noe kvalitativt og tematisk forskjellig fra mannlige diktere. I går fylte hun 80. Det feires i Porsgrunn med en nystartet festival, fra 30. september til 3. oktober.

Den blir kalt «Bjørg Vik-dagene. Novelle- og poesifestival Porsgrunn». Biblioteket er hovedarrangør, med arrangementer flere steder i byen. Nettmagasinet Litteraturgarasjen er også en pådriver.

Formålet er å løfte fram litterære kortformer. Bjørg Vik er som kjent en av norsk litteraturs fineste novellister. En egen Bjørg Vik-pris blir delt ut under festivalen, og det hele toppes med festforestillingen «Fortellinger om frihet».

Bjørg Viks 12 novellesamlinger, fem romaner og minst ti skuespill er et eget, viktig kapittel i norsk litteraturhistorie. Bjørg Vik tilhørte fra starten ingen gruppe eller noe litterært miljø. Hun var en én kvinnes bevegelse.

Som forfatter står hun utmerket på egne bein. Hun ble en viktig stemme i den feministiske bevegelsen på 1970-tallet og var med på å starte det alternative «damebladet» Sirene i 1973. Seinest i går ble hun redusert til «kvinnebevegelsens forfatter» i Klassekampen.

Men forfatterskapet lever sitt eget liv på siden av den feministiske virksomheten. Bøkene er rett og slett gode fortellinger, befriende renset for politisk overtydelighet.

Men litteraturen lever sitt eget liv på siden av denne virksomheten. Bøkene er rett og slett gode fortellinger, befriende renset for politisk overtydelighet.

Selvsagt har hun vært viktig som forbilde for andre kvinnelige forfattere i en mannsdominert yrkesgruppe. Men bøkene hun har skrevet, lever i kraft av sin stort sett høye kvalitet.

De kan måles mot et hvilket som helst forfatterskap i hennes samtid, akkurat som romanene til generasjonsfeller som Gerd Brantenberg, Kari Bøge, Vigdis Stokkelien, Sidsel Mørck og litt seinere Liv Køltzow. De ble også betraktet som representanter for «den nye kvinnelitteraturen».

Bjørg Vik er en pioner når det gjelder å skildre samliv, kjærlighet, lidenskap og tomhet i det moderne Norge.

Mange av hennes titler, «Nødrop fra en myk sofa», «Det grådige hjertet», «Gråt, elskede mann» og «En håndfull lengsel» har gått inn i språket. Mesterverket er de tre romanene om Elsi Lund (1988-1994), som kan sammenlignes med Cora Sandels trilogi om Alberte eller Torborg Nedreås? tre romaner om Herdis.

Med en visualiserende detaljrikdom setter hun bydelen St.Hanshaugen og perioden fra 1940-tallet og framover på det litterære kartet.

Både på grunn av sin følsomme innlevelse i barn og ungdom og sine erotiske skildringer er Bjørg Vik blitt sammenlignet med Agnar Mykle. Det kan jo være et referansepunkt for den som vil befri Bjørg Vik for betegnelsen kvinneforfatter.

Gratulerer med jubileet!