Blå brak

Fra det lyrisk-melankolske til det vulkanske.

KONSERT: MOLDE (Dagbladet): Nils Petter Molvær og Eivind Aarsets sømløse samspill er etter mange år et like velkjent og forutsigbart klanglig uttrykk som eksempelvis Terje Rypdal og Palle Mikkelborgs. Absolutt intet galt i det, men desto morsommere er det å høre dem i nytt selskap, som i går da de to førstnevnte spilte sammen med produsent og el-bassguru Bill Laswell, perkusjonist Aiyb Deng og trommeslager Guy Licata på Moldejazz.

Vekselspill

Etter en blåmelankolsk, folketoneaktig trompetåpning av Molvær, falt de andre inn i tur og orden, og etablerte konsertens dramaturgiske mal – lyriske, nesten sarte forløp i vekselspill med heftige, gradvis oppbygde partier og sønderrivende kulminasjoner. Den amerikanske trioen ga lydmaler/gitarist Aarset og Molvær et enormt bunntrykk å utfolde seg over, og ved et par anledninger tok den uforstyrrelige Laswell tak i bassfigurene og løftet dem fram på soloplass med et repetitivt driv som kunne blåst bergensbanen over snøvidda midtvinters.

Hvisking og støy

Perkusjonist Deng hentet natur inn i musikken med sine raslerier, Licata viste seg å kunne mer enn sin backbeat – som han kunne til gagns, gitarist Aarset var overalt mellom hvisking og støy og Molvær spilte sin trompet med hele signaturen synlig. Han har skapt seg en «sound» som stadig er i spennende utvikling, og i denne konstellasjonen fikk den enda noen sjatteringer i paletten.

Les flere anmeldelser fra Moldejazz på Dagbladet.no/musikk