Blå med nytt magasin

Konsertstedet utgir seks gratisutgaver i året.

Det er ikke akkurat flust av norske musikkmagasiner, men nå kommer det en velkommen nyvinning - konsertstedet Blå utvider sitt program til også å inkludere featurereportasjer og intervjuer med aktuelle artister.

Første nummer er ute nå, med en tilsynelatende skamslått Hanne Hukkelberg på coveret.

- Ideen, som er en variant av livsstilsmagasinet i-Ds konsept, er å la konsertaktuelle artister stille med blåveis på coveret av hvert nummer, forteller Blås daglige leder Erica Berthelsen til Dagbladet.no.

I første nummer kan man blant annet få lese en reiseskildring fra Jaga Jazzists turné i Canada og USA, to artikler signert journalister fra bransjenettstedet Ballade, og en leder som er kritisk til kulturpolitikken i Oslo.

- Vi startet egentlig med et litt amatørmessig fanzine i -99, som ble stadig bedre. Men nå var det på tide å ta det et skritt lenger. Magasinet er stort sett laget av kreative folk som befinner seg på Blå-huset, og vi håper også å kunne utvide det etter hvert. Det er absolutt marked for musikkskriverier som ikke bare spinner rundt de samme plateanmeldelsene og festivalreportasjene, sier Berthelsen.

Faksimile av forsiden til Blås nye magasin.