SUPERHELT: «Black Panther» er en av de mest etterlengtede prosjektene i 2018, og de første tilbakemeldingene er utelukkende positive. Norgespremiere er 14. februar. Video: Disney Vis mer

Ryan Coogler på filmfestivalen i Cannes

«Black Panther»-regissøren: Så mange av vennene mine vokste opp uten fedre

Suksessregissøren snakket om filmen han laget til sin egen far, «Black Panther», og unge svarte menn som ikke får bli alt de kan bli.

CANNES (Dagbladet): Ryan Coogler, regissøren av suksessen «Black Panther», fortalte om forbindelsen mellom sin personlige historie og filmene han laget under et sceneintervju på filmfestivalen i Cannes torsdag. Både «Black Panther» og hans tidligere filmer, boksefilmen «Creed» og dramaet «Fruitvale Station», handler blant annet om sønner som vokser opp uten fedre.

- Det er noe som ligger der i underbevisstheten, sier Coogler.

- «Creed» handler om forholdet til min egen far. Jeg tenkte over hvordan det ville vært hvis faren min ikke hadde vært i livet mitt, men bare en jeg hørte om. Båndet til faren min var enestående, fordi så mange av vennene mine ikke hadde fedre. Det skapte noen spenninger mellom meg og vennene mine, og det er noe som alltid har interessert meg.

Så etter svarte helter

Coogler hadde elsket tegneserien om Black Panther, den svarte superhelten som også er konge i det skjulte afrikanske landet Wakanda, siden han var liten.

- Jeg hadde en fetter som var eldre, og jeg syntes han var den kuleste i verden, sier Coogler.

SUKSESS: Ryan Coogler fortalte om sitt eget første møte med "Black Panther", tegneserien han senere filmatiserte. Foto: Loic Venance / AFP / Scanpix
SUKSESS: Ryan Coogler fortalte om sitt eget første møte med "Black Panther", tegneserien han senere filmatiserte. Foto: Loic Venance / AFP / Scanpix Vis mer

- Jeg pleide å dra hjem til ham og henge, og han ga meg tegneseriebøkene sine. Og det var en tegneseriebutikk jeg gikk innom på vei fra skolen til basketballtrening.

Men etter hvert ble Ryan lei av bare å lese om hvite folk.

- Jeg spurte dem om de hadde noe om noen som så ut som meg og de sa ja, her er Black Panther.

Moren til Coogler var filmnerd og flasket ham opp på gangsterfilmene til Martin Scorsese. Da Coogler skulle lage «Black Panther», gikk han tilbake og så på James Bond-filmene og på klassikeren «Gudfaren».

- Jeg våget ikke si det høyt, for jeg var redd for at folk skulle si at jeg var gal, at jeg siktet for høyt, medgir han.

- Men de har mye til felles. Dette handler også om en fyr som lever i et hemmelig rike som ingen vet om, og så må han gå inn i en maktposisjon. Det er en tematikk om fedre og sønner, og om det å måtte ta over, å tre inn i sko du føler er for store.

Coogler dro også til Afrika og besøkte områdene som senest ble utsatt for vestlig kolonialisme.

- Det var ikke noe afrikansk land som unnslapp kolonialismen, sier han.

- Men vi tenkte: Hva om vi kunne trenge gjennom den barrieren, vise fram et land som ikke ble berørt av alt dette, hvordan ville det være å være der?

Den unike svarte hovedpersonen

Det er også et prosjekt som, ifølge Coogler, handler om å erkjenne en smertefull historie.

- Det handler om svarte som ikke kan bli det vi kunne vært. Det var et potensial som døde med slavehandelen. Men så oppstår det noe nytt. Filmen handler om å erkjenne dette, men også om å ta en del av historien tilbake.

Han opplever filmens hovedperson, kongen T'Challa som også er superhelten Black Panther og som spilles av Chadwick Boseman, som unik.

- Han er enestående fordi han er en svart mann som ikke er påvirket av kolonisering. Det har ikke rørt livet hans. Jeg vet ikke om noen slik rollefigur har eksistert før. Selv på slutten av filmen bekymrer ikke dette ham. Han er en underlig skikkelse.

Han beskriver Wakanda som et drømmerike.

- Det er et Utopia, noe å strekke seg etter. Og det er bygget på en idé om at alle må kunne leve opp til potensial, for de har et lite land, de har rett og slett ikke råd til å undertrykke noen. Jeg syntes det var en vakker idé.

Kvinnene er viktigst

«Black Panther» og «Fruitvale Station» gir stor plass til hovedpersonens kvinnelige slektninger.

- Jeg føler ofte at kvinnene er de viktigste, sier Coogler.

- Jeg er vant til husholdninger der det er kvinnene som rår. Det er et langt kapittel i «Black Panther» der helten er borte fra handlingen, og det er en av delene av filmen jeg liker aller best.

Der «Black Panther» er fantasi, handler «Fruitvale Station» om en tung historie fra virkeligheten: om en ung svart mann som ble uskyldig drept av politiet.

- «Fruitvale Station» handlet om menn som ikke får lov å bli menn, sier Coogler.

- Hovedpersonen, Oscar Grant, var 22 år gammel da han ble drept. Da jeg var 22, hadde jeg ingen anelse om hvem jeg var ennå. Men folk snakket om Oscar som om han hadde levd hele sitt liv. Men jeg kunne ikke la være å tenke på at ingen er ferdig med å vokse når de er 22.