Blåkopi av norsk thriller

Amerikanske nyinnspillinger av særlig franske kassasuksesser er et velkjent fenomen - nå er turen sannelig kommet til lille Norge: «Head Above Water» er en remake, ofte bilde for bilde, av Nils Gaups munter-makabre «Hodet over vannet» (1993), som var et stykke godt utpønsket skjærgårdsuhygge.

Og det er sikkert oppfinnsomheten og kjedereaksjonslogikken i Geir Eriksen og Eirik Ildahls originalmanus som først og fremst har lokket (de blir behørig kreditert i fortekstene sammen med produsent John M. Jacobsen). Bruken av engelsk tittel kan, under tvil, forsvares med muligheten for forveksling med originalfilmen.

Hollywood-utgaven er selvfølgelig dyrere å se på, produsentene har kunnet putte mer av ting & tang inn i bildene. Den svarte komedien fra Sørlandets sommerblide holmer og flintskallede skjær er flyttet til velstående feriefarvann i Maine i New England. I det svært romslige og velutstyrte sommerhuset ferierer Georg (Harvey Keitel) og hans tjue år yngre kone Nathalie (Cameron Diaz). Han er dommer og samfunnsstøtte, hun en ung kvinne som har slitt med piller og alkohol. Som i originalen splintres den skjøre idyllen da hennes lealause ekskjæreste ankommer øya, med døden til følge, etterfulgt av det uunngåelige logistikkproblemet: hvordan kvitte seg med liket.

Som blott og bar spenningsfilm med smånifse vrier, synes jeg ikke Nils Gaups film står særlig tilbake for denne. Men med et Hollywood-budsjett kan du, som sagt, produsere dyrere enkeltscener og sekvenser. Harvey Keitel gjør en strøken jobb som dommeren og valget av Cameron Diaz som den blonde og fagre kona virker inspirert av Elise Bergum i den norske versjonen. Så det så.