HOLDER STAND: Cate Blanchett mener at sosiale medier ikke skal være domstolen i overgrepsanklagene mot Woody Allen. Foto: Charles Platiau / Scanpix.
HOLDER STAND: Cate Blanchett mener at sosiale medier ikke skal være domstolen i overgrepsanklagene mot Woody Allen. Foto: Charles Platiau / Scanpix.Vis mer

Anklagene mot Woody Allen:

Blanchett påpeker at sosiale medier ikke skal dømme Woody Allen. Heldigvis

Publikum vet ikke nok til å kunne si sikkert om Allen har begått det fryktelige overgrepet han er anklaget for.

Kommentar

Det var en gang da Hollywoods største navn sto i kø utenfor døren til Woody Allen. De tok imot små honorarer og moderat kledelige tweedblazere for å jobbe med auteuren bak «Annie Hall». Den køen er oppløst forlengst. Skuespillere som Kate Winslet, Colin Firth, Michael Caine og mange andre har tatt avstand fra Allen.

Årsaken er anklagene fra Dylan Farrow, Allens og ekskjæresten Mia Farrows adoptivdatter, om at faren forgrep seg seksuelt på henne i 1992, da hun var syv år. Anklagene har fått ny kraft etter et halvt år med #metoo-oppgjør.

Men én velger en mer distansert tilnærming. Cate Blanchett vant Oscar for hovedrollen i Allens «Blue Jasmine» fra 2013, og ble nylig personlig utfordret av Dylan Farrow på Twitter. Dylan mente at man ikke kunne støtte #metoo samtidig som man unnlot å ta avstand fra Allen. Blanchett svarte i et intervju at hun har sterk tiltro til rettsvesenet, og at hun vil være for å gjennoppta saken hvis det er grunnlag for det, men at sosiale medier ikke skal være den instansen som dømmer i en slik sak.

Det er et djervt og prinsipielt standpunkt. For Allen-saken er komplisert. Anklagene kom frem etter at det hadde vært et opprivende brudd mellom Farrow og Allen, fordi Allen hadde innledet et forhold med Soon-Yi Previn, Farrows adoptivdatter fra et tidligere ekteskap, som var tyve år gammel. Allen og Previn er nå gift.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En annen av Farrows adoptivsønner, Moses Farrow, har beskyldt henne for å indoktrinere og manipulere barna til å tro at Allen var en overgriper, og en barnepike mente Farrow prøvde å presse henne til å avgi falsk forklaring.

Samtidig kan Farrow vise til sakkyndige som mente at Allens forhold til Dylan var urovekkende intenst, og venner som reagerte på det samme. Regissøren har gjort romantiske fremstøt som kan gi noen hver vond smak i munnen. To år etter innspillingen av «Manhattan», der Allens rollefigur forelsker seg i jenta spilt av seksten år gamle Mariel Hemingway, kurtiserte han den da atten år gamle Hemingway tungt.

Dette er ikke grunnlag for å konkludere at Allen er uskyldig. Men ikke for å konkludere at han er skyldig heller. Det er oppsiktsvekkende at så mange omtaler Allen som om han helt sikkert har begått en fryktelig forbrytelse i en sak der ingen kan si at de vet hva som hendte. Det nødvendige oppgjøret som var #metoo fikk en uheldig oppfølger i #believeallwomen, hashtaggen der det hevdes at kvinner som varsler om trakassering og overgrep har krav på å bli trodd.

En bedre tilnærming ville være å si at alle kvinner som varsler har krav på å bli tatt alvorlig, på at saken undersøkes grundig. I tilfellet Dylan Farrow har man ikke fått et entydig svar. Men for å bevare omdømmet sitt må nå en skare av skuespillere opptre som om saken er klar. Så blir det interessant å se om Blanchetts enslige stemme får følge av flere som oppfordrer til å bremse.