Filmanmeldelse: Guro Bruusgaards «HAN»

Skuespillere: Johannes Joner, Emil Johnsen og Frank Werner Laug
Premieredato: 4. juni
Aldersgrense: Tillatt for alle

«Sterkt om den norske mannsrollen.»

I Guro Bruusgaards «HAN» møter vi to menn og en gutt i løpet av en dag i Oslo.

Alle sliter både med hverdagen og som hankjønn i dagens samfunn. De føler seg ydmyket, får ikke anerkjennelsen de mener de fortjener, og utagerer på hver sin usunne måte.

I følge Bruusgaard ble filmen inspirert av en spørreundersøkelse hvor menn sa at det de fryktet mest fra det motsatte kjønn var å bli ledd av, mens kvinner fryktet å bli drept eller voldtatt. Det er nettopp frykten for latterliggjøring fra kvinner de tre hovedpersonene «trigges» av, i tillegg til at de sliter med hver sine problemer. Barneskoleeleven Harald (Frank Werner Lang) irettesettes av læreren foran klassen, den arbeidsledige eks -gründeren Eirik (Emil Johnsen) mister NAV-støtte og manusforfatteren Petter (Johannes Joner) får ikke støtte til spillefilmen sin om Nansen fordi utviklingspengene gikk til en kvinnelig regissør isteden.

Det er ikke lett å være mann i 2021!

Nederlag og sinne

Å mislykkes i livet er noe alle opplever innimellom. Men noen, ofte unge menn, takler dette dårligere enn andre. I «HAN» er det Eirik det går, og sannsynligvis vil gå, verst med. Han tolker alle nederlag som symptomer på at det er samfunnet det er noe galt med. Jo dårligere det går med Eirik, jo sintere blir han på alle andre. Bruusgaard og skuespiller Johnsen bygger effektivt opp et overbevisende ubehag i Eiriks interaksjoner med andre, og likhetene med Anders Behring Breivik er tydelige. En av Eiriks scener er til og med tatt rett fra en mye omtalt anekdote fra terroristens liv.

Regissøren portretterer stort sett hovedpersonene med empati. Selv om det er litt synd på i alle fall to av mennene, er det vanskelig å sympatisere veldig med furtne menn som tolker manglende suksess som et symptom på større samfunnsproblem. Da er det en prestasjon av teamet bak at vi faktisk føler noe for alle karakterene. Spesielt er skoleeleven Harald, ypperlig spilt av Frank Werner Lang, en sympatisk karakter. Så får det heller være at Haralds historie er den som har minst nytt å by på, og at historien til den unge eleven ender alt annet enn subtilt.

Kvinner er ikke bare opplevde fiender for de tre mennene. Hovedpersonene har alle minst en kvinnelig støttespiller som ønsker å hjelpe, men som ender opp med å bli utsatt for mennenes dårlige humør. For Eirik og Harald er støttespilleren moren, og for manusforfatter Petter er det kona. Det er kanskje vanskelig å være mann, men det er heller ikke lett å være en kvinne i livet til en mann det går dårlig med.

Morsomme scener

Manusforfatteren Petter har et ganske annet utgangspunkt enn de to andre. Der Eirik og Harald står utenfor henholdsvis samfunnet og klassemiljøet, er Petter allerede en insider med en truet posisjon. Og som alle irriterende humor-forskere vil fortelle deg, er det sjelden morsomt når stakkarslige mennesker sliter, men veldig morsomt når folk med status gjør det. Petters manglende evne til å ta innover seg at hans privilegerte posisjon har blitt marginalt dårligere, fører til noen veldig morsomme, nesten Ruben Østlund-aktige, scener. Petters scener fungerer også ypperlig for å balansere ut de langt dystrere livene til Harald og Eirik.

Med «HAN» har regissør Guro Bruusgaard laget et verdifullt og vellykket bidrag til diskusjonen om utenforskap og mannsrollen i 2021. Hun får god hjelp av jevnt over svært gode skuespillerprestasjoner fra de aller fleste involverte.

Dette er også en svært god film, som balanserer godt mellom alvor og humor. «HAN» er blant årets beste norske filmer, og fortjener å bli sett av mange.

«HAN»

No. drama