LEDER

Heltene i Hustadvika

Blant de mest imponerende bragder i nyere sjøfartshistorie

Dagbladet mener: Men havariet i Hustadvika reiser flere alvorlige spørsmål som rederi og myndigheter må svare på.

HELTENE: Evakuerte passasjerer fra Viking Sky ankommer Brynhallen med helikopter søndag formiddag.
Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB scanpix
HELTENE: Evakuerte passasjerer fra Viking Sky ankommer Brynhallen med helikopter søndag formiddag. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Annonse

Redningsaksjonene i Hustadvika utenfor Møre og Romsdal i helga må være blant de mest imponerende bragder i nyere sjøfartshistorie. Nesten 500 passasjerer ble evakuert med helikoptre fra cruiseskipet «Viking Sky» utover lørdag kveld og natt til søndag. I storm, stupmørke og hengende i lufta over bølger på opp mot 15 meter, jobbet helikoptre sammenhengende i 19 timer for å redde eldre og uføre cruisepassasjerer, noen av dem dels hardt skadd. Det er helt på kanten av hva redningshelikoptrene kan takle, understreker Forsvaret selv.

Dramaet startet lørdag ettermiddag da cruiseskipet med 1373 mennesker ombord fikk motorstopp og havarerte i Hustadvika, en værutsatt sjøstrekning i Fræna kommune. Forholdene var så ille at både sørgående og nordgående hurtigrute valgte å bli ved kai i henholdsvis Bergen og Trondheim. I stedet ble passasjerene sendt med fly. Flere andre skip tok heller ikke sjansen på å forsere Hustadvika i stormen. Mannskapet på «Viking Sky» klarte å hindre en katastrofe ved å feste cruiseskipet til havbunnen. Da var det i ferd med å drive farlig nær land, og Hovedredningssentralen i Sør-Norge forberedte seg på at skipet kunne forlise.

Redningsaksjonen var allerede i gang da kystvakta mottok enda et «mayday»-rop, denne gangen fra lasteskipet «Hagland Captein» som hadde mistet motorkraft og fått slagside i samme område. Mannskapet på ni måtte hoppe i sjøen før også de ble plukket opp av redningshelikoptre. Det var et mareritt av dimensjoner knapt noen kunne vært forberedt på, men denne helga fikk man igjen for øvelser og grundig beredskap. Ressursene fant hverandre, og samarbeidet mellom forsvar, sivilforsvar og frivillige fungerte som det skulle, er den første konklusjonen. Passasjerene kan ikke få fullrost den profesjonelle innsatsen nok.

Det er all grunn til å gi honnør, også til mannskapet på cruiseskipet, som i følge passasjerene holdt hodet kaldt da ulykken inntraff. Men havariet reiser flere spørsmål som krever svar fra rederiet og myndighetene. Kapteinens valg om å gå over åpent hav i uværet var etter råd fra to loser ombord, bekrefter Kystverket, ifølge Bergens Tidende. Det kunne endt i tragedie, både for passasjerer og redningsmannskap. Havariet i Hustadvika er en vekker og en påminnelse om hvilke ufattelige konsekvenser selv moderne kysttrafikk kan få i møte med naturkreftene.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer