Blant Norges rikeste komikere - før «The Fox»-suksessen

Og Bård og Vegard kan tjene mye mer i tida som kommer.

(Dagbladet): Årets skattelister viser at Norges nye internasjonale popstjerner, Bård (31) og Vegard (34) Ylvisåker, hadde en alminnelig inntekt på henholdsvis 2 753 297 og 3 399 596 kroner i 2012.

De betalte henholdsvis 787 629 og 956 177 kroner i skatt til fellesskapet i fjor.

Brødrene hadde null i liknet formue i fjor, mot 3 277 792 og 3 185 736 kroner året før. Det skyldes trolig at begge har flyttet fra Bergen til Oslo og kjøpt seg standsmessige boliger i hovedstaden.

Ylvis-gutta var blant komiker-Norges rikeste lenge før «The Fox» begynte å rake inn millioner av visninger på Youtube, tok Norges høyeste notering på Billboard-lista siden «Take On Me» og bergenserne begynte å frekventere amerikanske talkshow.

Unge veteraner Skattelistene reflekterer neppe hele pengebingen. Bård og Vegard har nemlig hvert sitt aksjeselskap inntektene pløyes inn i, før de tar ut lønn og utbytte. Feelfood AS (Vegard) hadde i fjor et resultat etter skatt på 3 994 000 kroner, mens Moviebox AS (Bård) endte med 3 974 000 kroner.

Da hadde eierne hver seg hentet ut en million i utbytte og en halv million i lønn, ifølge Kapital.

Bak de velfylte kontoene ligger mange års arbeid med sceneshow og TV-programmer. Bård og Vegard Ylvisåker debuterte med kabaret på Ole Bull teater i Bergen så tidlig som 2000, og har siden satt opp fire egne humorshow som har solgt millioner av billetter i Tønsberg, Oslo og Bergen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For seks år siden begynte de med egne TV-programmer på TVNorge, som i starten ble produsert av Harald Eias Funkenhauser Productions. Etter at de i fjor startet sitt eget produksjonsselskap, Concorde TV, sammen med Stageway Teater og «I kveld med Ylvis»-redaktør Christian Løchstøer, beholder Ylvis-gutta antakelig en større del av inntektene fra TV-programmet selv.

Kommer til å tjene mye mer Bli ikke overrasket om neste års skattelister viser en ytterligere oppsving i inntektene. En ting er reklameinntekter fra over 131 millioner avspillinger av «The Fox» på Youtube - anslått av Kapital til rundt 0,3 øre per visning, eller oppunder 4 millioner kroner - og royalties fra radiospillinger og singlesalg. De må brødrene dele med blant andre Stargate-produsentene.

En annen ting er at all oppmerksomheten rundt megahiten gjør at humoristene kan ta seg meget godt betalt for konfransierjobber og liveopptredener. Ifølge en Kapital-kilde innen artistformidling kan de nå kreve mellom 300 000 og 500 000 kroner for et innslag på mellom en halv og en hel time på et julebord.

Duoens nye amerikansk-kanadiske managementselskap, Macklam Feldman, jobber på sin side med å forvalte deres karrierer på det amerikanske markedet. Selskapet har artister som Elvis Costello og Bette Midler i sin stall fra før av.

Ifølge Dagens Næringsliv har Bård og Vegard dessuten søkt Patentstyret om varemerkeregistrering av frasen «what does the fox say» med tilhørende logo.

Blir det innvilget, betyr det at komikerne kan tjene fett på salg av T-skjorter og alle andre effekter, som allerede selges av pirater i stort monn på nett.

Deres makker i «I kveld med Ylvis», Calle Hellevang-Larsen, har en inntekt mange 36-åringer kan misunne ham, men sitter ifølge likninga ikke på noen formue.

Gode penger i humor Tross alt dette: Ylvis-gutta, som det siste året begge har flyttet fra Bergen til Oslo og investert i standsmessige boliger, er langt fra de rikeste i moro-bransjen i Norge.

De største formuene sitter Thomas Giertsen, som i en årrekke har drevet det lukrative produksjonsselskapet Feelgood, og manager og sjef for standup-scenen Latter på Aker brygge, Elina Krantz, på. De har liknede formuer i 20 millioners-klassen.

Atle Antonsen, som de siste åra har hatt flere film- og TV-serieroller i tillegg til å jobbe i radio og med andre ting, har opparbeidet seg en formue på over seks millioner, mer enn eldre komikere som Arthur Arntzen og Øyvind Blunck.

Yngre, NRK-ansatte komikere som brødrene Tore og Steinar Sagen er liknet med langt mer moderate inntekter.

Dagfinn Lyngbø, som for tre år siden hadde en likningsformue på over åtte millioner kroner, er nå liknet med en formue på «bare» halvannen million. Kona, Pernille Sørensen, er nå rikere med en formue på over to millioner.