FORDELER: Både sosialister og liberalister vil fjerne fordelene. Her: Tesla elbiler i bussfeltet på vei inn til Oslo. Foto: Lars Eivind Bones
FORDELER: Både sosialister og liberalister vil fjerne fordelene. Her: Tesla elbiler i bussfeltet på vei inn til Oslo. Foto: Lars Eivind BonesVis mer

Blå og rød elbilpopulisme

Lite forener populistiske krefter på høyre- og venstresiden så effektivt som hatet mot Tesla.

Meninger

Både sosialister og liberalister ivrer etter å fjerne elbilfordelene. Men hvordan vil de gjøre bilparken utslippsfri uten?

Atle Simonsen fra FpU synes det er så urettferdig at han får kjøre forbi fossilbilkøen med sin nye elbil, at han i Dagbladet 28.10 tar til orde for å ofre alle elbilfordelene. Det vil skape mer kø, mer forurensning og økte klimautslipp.

Også SU har angrepet elbilpolitikken, og vil fjerne det de kaller «rikmannsfradraget» på Tesla.

Både FpUs og SUs analyser er korttenkte og populistiske. Simonsen skriver at elbilfordelene koster 8000 kr per reduserte tonn klimagassutslipp, og vil heller kjøpe kvoter.

Men ifølge Transportøkonomisk institutt koster det ikke mer enn 2500 kr per tonn, om vi fører regnskapet fram til 2050. Å skyve billige kvoter foran seg som unnskyldning for ikke å kutte hjemme, viser bare hvor lite FpU egentlig bryr seg om klima.

De avgiftene staten ikke tar inn på elbiler i dag, må ses som en langsiktig investering i en utslippsfri bilpark. Effektiv klimapolitikk vil gjøre verdens kraftproduksjon utslippsfri på sikt, og da vil elbiler både kunne produseres og brukes uten CO2-utslipp, og uten lokal luftforurensning. En bensinbil, derimot, forblir avhengig av bensin.

Hvis bilen skal ha en framtid i fornybarsamfunnet, må den være utslippsfri i drift. Forbrenningsmotoren må ut, batterimotoren inn. Politikken må framskynde det pågående teknologiskiftet, for vi har dårlig tid; klimaendringene tar allerede liv.

Grønn Ungdom mener elbilfordelene må beholdes til det monner, minst fram til 2020. Norge står for ti prosent av verdens elbilmarked, og fordelspolitikken vår skaper en arena hvor produsentene tør å satse. Slik kan teknologien modnes, bli billigere og konkurransedyktig - også ute i verden.

TØI sier elektrifisering av bilparken vil redusere utslippene fra transport betydelig. Men uten fordeler, vil ikke skiftet skje. Hvilket alternativ ønsker motstanderne? Vil de fortsette med fossilbiler? Eller avskaffe bilismen?

Dette er helt urealistiske alternativer. Vi må ikke la det beste bli det godes fiende. Ja, behovet for å eie og bruke bil må reduseres gjennom byplanlegging, satsing på syklister, gående og kollektivt, men bilen blir vi ikke helt kvitt i dette langstrakte landet.

Da må vi i det minste sørge for at den ikke slipper ut dødbringende gasser.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook