Blå og rød elbilpopulisme

Lite forener populistiske krefter på høyre- og venstresiden så effektivt som hatet mot Tesla.

FORDELER: Både sosialister og liberalister vil fjerne fordelene. Her: Tesla elbiler i bussfeltet på vei inn til Oslo. Foto: Lars Eivind Bones
FORDELER: Både sosialister og liberalister vil fjerne fordelene. Her: Tesla elbiler i bussfeltet på vei inn til Oslo. Foto: Lars Eivind Bones Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Både sosialister og liberalister ivrer etter å fjerne elbilfordelene. Men hvordan vil de gjøre bilparken utslippsfri uten?

Atle Simonsen fra FpU synes det er så urettferdig at han får kjøre forbi fossilbilkøen med sin nye elbil, at han i Dagbladet 28.10 tar til orde for å ofre alle elbilfordelene. Det vil skape mer kø, mer forurensning og økte klimautslipp.

Også SU har angrepet elbilpolitikken, og vil fjerne det de kaller «rikmannsfradraget» på Tesla.

Både FpUs og SUs analyser er korttenkte og populistiske. Simonsen skriver at elbilfordelene koster 8000 kr per reduserte tonn klimagassutslipp, og vil heller kjøpe kvoter.

Men ifølge Transportøkonomisk institutt koster det ikke mer enn 2500 kr per tonn, om vi fører regnskapet fram til 2050. Å skyve billige kvoter foran seg som unnskyldning for ikke å kutte hjemme, viser bare hvor lite FpU egentlig bryr seg om klima.

De avgiftene staten ikke tar inn på elbiler i dag, må ses som en langsiktig investering i en utslippsfri bilpark. Effektiv klimapolitikk vil gjøre verdens kraftproduksjon utslippsfri på sikt, og da vil elbiler både kunne produseres og brukes uten CO2-utslipp, og uten lokal luftforurensning. En bensinbil, derimot, forblir avhengig av bensin.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer