Anmeldelse: «Agatha Christie: Mord etter alfabetet»

Blasfemisk Poirot

«Agatha Christie: Mord etter alfabetet» tar seg friheter som fikk britene til å sette agurkloffen i halsen.

POIROT: Agatha Christies mesterdetektiv Poirot kommer tilbake igjen i miniserien «The ABC Murders». Se den blodige traileren her! Video: Prime Video Vis mer Vis mer

«Agatha Christie: Mord etter alfabetet»

4 1 6

Krim

Sendes på TV 2 langfredag og påskeaften kl 2140.
Beskrivelse:

En morder dreper etter alfabetet, og virker personlig ute etter Poirot (John Malkovich)

Kanal:

TV2

«Mørkere enn vi er vant til fra Agatha Christies univers.»
Se alle anmeldelser

BBC har vendt tilbake til Agatha Christies uuttømmelige kilde av snedige krimmysterier. «Mord etter alfabetet» («The ABC Murders») er en av hennes mest anerkjente beretninger om den kokette, belgiske mesterdetektiven Hercule Poirot, og Christie-purister bør være advart om at det er tatt seg friheter her. Serien skal ha fått britene til å sette ettermiddagsteen og agurkloffen i halsen da den kom ut i vinter. Ikke minst på grunn av John Malkovichs nærmest blasfemiske tolkning av Poirot. Han virker ikke engang å prøve på hverken belgisk eller britisk aksent, og pomadebarten er byttet ut med en smultring. Hvordan våger de, tsk, tsk.

Falmet stjerne

Krimmen dreier seg rundt flere brev Poirot får, signert A.B.C., og som utfordrer etterforskeren personlig. Hvert brev antyder et nytt drap, som følger alfabetet (første offer er Alice Ascher i Andover, andre Betty Barnard i Bexhill, og så videre) og kan knyttes opp mot etterforskerens fortid. I dette Poirot-universet, som foregår i 30-årene, er belgierens høye stjerne falmet. Støttespillerne i politiet er borte, og de som er der nå ler bak ryggen hans. Som alle som har definert seg selv utelukkende ut fra karrieren sin, føler Poirot seg både ensom og overflødig i pensjonstilværelsen. Utenforskapet hans blir ikke mindre av at dette er et kaldere London enn vi er vant til, der en gryende fremmedfiendtlighet også går utover vår belgiske immigrant. Serien utforsker også Poirots forhistorie som krigsflyktning, og er i det hele tatt mørkere, mer psykologiserende og seksualisert enn vi er vant til fra denne kanten.

Maskara

Produksjonen er lekker, og rollegalleriet solid. Spesielt god er en ubehagelig Eamon Farren (»Twin Peaks: The Return») som silkestrømpeselgeren Cust, og Rupert Grint (altså Ronny fra «Harry Potter»!) som inspektør Japps etterfølger. Klarer du å komme forbi den halvhjertede aksenten, gir Malkovich Poirot en sår og patetisk gammelmannsverdighet, som en krimmens «Døden i Venedig», som farger det grå skjegget med maskara for å bli tatt på alvor av de yngre politifolkene.