Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Oscar-utdelingen

Ble for sterkt for Oscar

- Jeg begynte å gråte, skriver skuespiller Busy Philipps (40) om reklamen som ble nektet vist under årets Oscar-utdeling.

DRØYT: TV-kanalen ABC valgte å ikke sende denne reklamen under årets Oscar-sending. Begrunnelsen var at den var i strid mot kanalens regler. Video: Frida Mom. Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

- Det er en reklame du ikke ser på Oscar i år: En sliten, bustete mor våkner midt på natta, lemper seg ut av senga iført nettingundertøy og truseinnlegg, og forsøker å gjøre det som tidligere gikk naturlig, men som nå er smertefullt: å gå på do.

Slik beskriver CNN-kommentator Sonia Moghe reklamen som har blitt gjenstand for mye diskusjon etter at den ble nektet vist under årets Oscar-utdeling natt til mandag.

Selskapet Frida Mom selger produkter til nybakte mødre. Den aktuelle reklamen viser en mors utfordringer knyttet til et toalettbesøk.

Reklamen avsluttes med ordene: «Å komme seg etter fødselen trenger ikke å være så vanskelig».

Nå får både Oscar-akademiet og TV-nettverket ABC kritikk for å ha nektet å vise reklamen. Dette melder blant annet Deadline.

- Det er ironisk at det som skjer når en kvinne føder - og skaper en familie - anses som for grafisk til at det kan vises for familier, skriver CNNs Sonia Moghe.

- Ikke seksuell

Selskapet hevder å ha fått oppgitt en begrunnelse om at reklamen var «for grafisk, med delvis nakenhet og produktdemonstrasjon».

ABC opererer med restriksjoner knyttet til temaer som politikk, religiøs tro, våpen, ammunisjon og prevensjon - i tillegg til hygieneprodukter for kvinner og hemoroidebehandlinger, ifølge CNN.

Begrunnelsen får selskapet Frida Mom til å reagere.

- Reklamen er ikke voldelig, politisk eller seksuell i natur. Den er heller ikke religiøs eller upassende, og den framstiller verken våpen eller ammunisjon, skriver selskapet i en video postet på bildedelingstjenesten YouTube.

De fortsetter:

- Det er bare en nybakt mor, hjemme med babyen og den nye kroppen sin for første gang. Likevel ble den avvist. Og vi lurer på hvorfor nybakte mødre føler seg uforberedt.

REAGERER: Skuespiller Busy Philipps. Foto: NTB scanpix
REAGERER: Skuespiller Busy Philipps. Foto: NTB scanpix Vis mer

- Begynte å gråte

Skuespiller Busy Philipps, kjent fra TV-serier som «Akutten» og «Dawson's Creek», er blant dem som reagerer på avslaget. På sin Instagram-side går hun hardt ut mot ABC.

- Jeg begynte å gråte da jeg så denne reklamen. Delvis fordi dette åpenbart er en reklame laget av kvinner som har vært der og forstår, og delvis fordi jeg tror at jo mer vi kan normalisere kvinners kroppslige erfaringer i media, jo bedre er det for samfunnet og kulturen vår.

Blant annet kritiserer hun at kanalen ikke sender reklamer for kvinnelige hygieneprodukter, mens reklamer for medisiner mot ereksjonsproblemer sendes jevnlig, skriver The Wrap.

- Jeg er så jævla lei av å leve i et samfunn der simpelthen det å være en kvinne gjør at man blir stanset at medienes portvoktere. De burde skamme seg, skriver hun videre.

Får støtte

Skuespiller Michelle Monaghan (43), kjent fra serier som «True Detective» og filmer som «Mission: Impossible - Fallout», er blant de mange som gir uttrykk for at de deler Philipps' frustrasjon i sosiale medier, ifølge HuffPost.

- Bravo, Busy! uttalte dessuten skuespiller Elisabeth Banks (46), ifølge USA Today.

Ifølge HuffPost er det heller ikke første gang selskapet møter motstand. I 2018 ble reklameplakater for hygieneprodukter med salgslinjen «Vaginaen din kommer til å takke deg» avvist en rekke steder i USA.

Sjef Chelsea Hirschhorn sier til HuffPost at reklamen var ment som et «rått og ærlig» portrett av det mange kvinner opplever i tiden etter en fødsel, og at de hadde håpet å nå bredt ut med budskapet - og produktene sine - gjennom TV-kanalen.

En talsperson for ABC sier til CNN at nettverket ikke kommenterer reklamereglene sine.