Ble mediene strengere etter Obama-sketsj?

Gjorde narr av journalistenes favorisering.

Les også:
Nattas dronning

Sverter Obama i tv-reklame

(Dagbladet.no): Lørdag for to og en halv uke siden kjørte det tradisjonsrike komishowet Saturday Night Live en sketsj som muligens har hatt sitt å si for amerikanske mediers dekning av primærvalget.

Her gjorde de narr av at amerikanske medier tilsynelatende har vært mye snillere mot Obama enn mot Clinton. Se CNN referere til sketsjen her:

Mye kritisk omtale

Spørsmålet er om journalistene følte seg så truffet av sketsjen at de nå har blitt betydelig tøffere med Obama.

En ny studie fra Project for Excellence in Journalism tyder på det.

69 prosent av alle artikler om valget i forrige uke fokuserte på Obama, mot Clintons 58 prosent. Ingen kandidat har fått så mye presse tidligere i primærvalget.

HVOR VIKTIG VAR SNL?: Lørdag var Hillary Clinton gjest i Saturday Night Live, som i det siste har begynt å tulle med hvor greie mediene er med Obama. Det poenget har Hillary selv brukt i debatter siden. Amy Poehler er showets Hillary-imitator. Foto: SCANPIX/AP
HVOR VIKTIG VAR SNL?: Lørdag var Hillary Clinton gjest i Saturday Night Live, som i det siste har begynt å tulle med hvor greie mediene er med Obama. Det poenget har Hillary selv brukt i debatter siden. Amy Poehler er showets Hillary-imitator. Foto: SCANPIX/AP Vis mer

Men oppsiktsvekkende mye av omtalen var kritisk, skriver New York Times.

- Mediene gransket alt fra hans stemmegivning til hans bånd til Louis Farrakhan. Ofte var kommentarene selvkritiske, og handlet om at journalistene hadde vært for myke med mannen som er favoritt i nominasjonsprosessen, heter det i studien.

Brukte i debatt

At sketsjen hadde en direkte effekt på medienes dekning er vel kanskje tvilsomt, siden mange av artiklene trolig var påbegynt før denne ble sendt.

Men Mark Jurkowitz ved Project for Excellence in Journalism er ikke i tvil om at den traff et ømt punkt hos mange journalister.

- Det har vært mange faktorer inne i bildet. Men det er ikke noe spørsmål om at sketsjen, om ikke annet, var perfekt timet, sier Jurkowitz til nyhetsbyrået AP.

Sist lørdag kjørte Saturday Night Live en ny sketsj om medienes Obama-favorisering, og denne gangen var også Hillary Clinton gjest. I etterkant refererte hun også til SNL-sketsjen i en debatt:

Ble mediene strengere etter Obama-sketsj?
INGEN OBAMA-DIGGING LENGER: Selv om han var omtalt i rekordmange artikler i forrige uke.