Ble plagiert av Beyoncé: - Gidder ikke være bitter

Alexander Ekmans forrige stykke i Oslo ble så suksessrikt at det ble kopiert av verdensstjerner.

TILBAKE I OSLO: Koreograf Alexander Ekman (33) skapte publikumsrekord ved Operaen i Oslo i 2014. Nå setter den svenske koreografen opp et nytt nyskapende stykke ved scenen, men denne gangen uten publikum i salen. Foto: Andreas Lekang / Dagbladet
TILBAKE I OSLO: Koreograf Alexander Ekman (33) skapte publikumsrekord ved Operaen i Oslo i 2014. Nå setter den svenske koreografen opp et nytt nyskapende stykke ved scenen, men denne gangen uten publikum i salen. Foto: Andreas Lekang / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): - Det er litt kaksete å si at du skal lage din egen versjon av ballettstykket «Svanesjøen», og derfor ble nok folk nysgjerrige. Og dansen i alt vannet så spektakulært ut. Det ble en wow-effekt, sier koreograf Alexander Ekman.

For noen år siden ble han invitert til å lage en nyoppsetning ved Den Norske Opera og Ballett i Oslo, og kom opp med en nyskapende idé. Svensken ville fylle scenen med 6000 liter vann og la danserne løpe rundt i vannbassenget, mens vannspruten danset rundt føttene deres.

Stykket «A Swan Lake» ble kritikerrost, spilte for fulle hus, og ble en av de største publikumssuksessene etter at Operaen flyttet til Bjørvika.

Plagiert av Beyoncé

Men vannspruten var så visuelt forlokkende at den fort ble kopiert, blant annet av den verdenskjente artisten Beyoncé. Alexander Ekman ble oppmerksom på dette da en av Beyoncés dansere ringte med en rekke spørsmål.

Siden har verdensstjerna benyttet vannkoreografi som er identisk med Eksmans flere ganger. Men uten noen kreditering til opphavsmannen (se video ved siden av).

- Jeg elsker Beyoncé, så jeg tenkte, hvorfor kan vi ikke jobbe sammen? Nå mister hun den beste delen, det å skape noe nytt, sier han til Dagbladet nå.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer