TILBAKE I OSLO: Koreograf Alexander Ekman (33) skapte publikumsrekord ved Operaen i Oslo i 2014. Nå setter den svenske koreografen opp et nytt nyskapende stykke ved scenen, men denne gangen uten publikum i salen. Foto: Andreas Lekang / Dagbladet
TILBAKE I OSLO: Koreograf Alexander Ekman (33) skapte publikumsrekord ved Operaen i Oslo i 2014. Nå setter den svenske koreografen opp et nytt nyskapende stykke ved scenen, men denne gangen uten publikum i salen. Foto: Andreas Lekang / DagbladetVis mer

Ble plagiert av Beyoncé: - Gidder ikke være bitter

Alexander Ekmans forrige stykke i Oslo ble så suksessrikt at det ble kopiert av verdensstjerner.

(Dagbladet): - Det er litt kaksete å si at du skal lage din egen versjon av ballettstykket «Svanesjøen», og derfor ble nok folk nysgjerrige. Og dansen i alt vannet så spektakulært ut. Det ble en wow-effekt, sier koreograf Alexander Ekman.

For noen år siden ble han invitert til å lage en nyoppsetning ved Den Norske Opera og Ballett i Oslo, og kom opp med en nyskapende idé. Svensken ville fylle scenen med 6000 liter vann og la danserne løpe rundt i vannbassenget, mens vannspruten danset rundt føttene deres.

Stykket «A Swan Lake» ble kritikerrost, spilte for fulle hus, og ble en av de største publikumssuksessene etter at Operaen flyttet til Bjørvika.

Plagiert av Beyoncé

Men vannspruten var så visuelt forlokkende at den fort ble kopiert, blant annet av den verdenskjente artisten Beyoncé. Alexander Ekman ble oppmerksom på dette da en av Beyoncés dansere ringte med en rekke spørsmål.

Siden har verdensstjerna benyttet vannkoreografi som er identisk med Eksmans flere ganger. Men uten noen kreditering til opphavsmannen (se video ved siden av).

- Jeg elsker Beyoncé, så jeg tenkte, hvorfor kan vi ikke jobbe sammen? Nå mister hun den beste delen, det å skape noe nytt, sier han til Dagbladet nå.

Beyoncé har vært hyllet for sin nyskapende stil, men har fått flere anklager og søksmål fra folk som mener hun og hennes team har kopiert dem. Ekman la ut et klipp som viste likhetene mellom hans og hennes dans. Men han sier nå at det er slik hennes team jobber, og at han er over debatten.

- Jeg ville skape en diskusjon da jeg la klippene ut på nett, men egentlig ikke peke finger. Jeg har det så gøy med å skape nye ting, så jeg vil ikke være bitter, legger han til.

Også under årets Eurovicion Song Contest var det dansere som danset i et vannbasseng så spruten stod - denne gangen under bidraget til Hellas.

- Vanndans er jo kult, så jeg skjønner jo at flere benytter det, og jeg eier jo ikke rettighetene til slik dans, sier koregrafen nå til Dagbladet.

SUKSESSTURNÉ: Beyonces World Formation Tour. Foto: NTB Scanpix
SUKSESSTURNÉ: Beyonces World Formation Tour. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Nytt stykke

Denne uka er Ekman igjen osloaktuell, og setter opp et bokstavelig talt grenseoverskridende stykke ved Operaen i Bjørvika. I stykket «ROOMS» inviterer Ekman publikum inn bak scenen, og inn i de skjulte rommene man som tilskuer sjelden får se.

Hovedscenen slås sammen med sidescenene og bakscenen til en gulvflate på 2000 kvadratmeter. Publikum beveger seg mellom 35 stillaser som representerer ulike menneskers rom, mens forestillingen foregår rundt tilskuerne på alle kanter.

- Jeg har tidligere stått bak scenen her og sett på det enorme rommet. Folk flest vet jo ikke at det er så stort, derfor ville jeg invitere dem inn. Denne forestillingen er som et stort kunstverk man går inn i, forteller Ekman Dagbladet.

På scenegulvet møter publikum dansere i ulike situasjoner, alt fra en menneskeslakter, en kriger, en hjemløs, folk i meditasjon, i fødsel og folk i sorg.

- Danserne representerer stereotypier vi håper folk kjenner seg igjen i. Og jeg håper folk går rundt og tenker hvem er jeg, sier Ekman.

ULIKE STEREOTYPIER: Fra forestillingen Rooms på Den Norske Opera og Ballett i Oslo. Koreograf er Alexander Ekman har laget det han kaller en kunstinstallasjon med menneskekarakterer. Foto: Andreas Lekang / Dagbladet
ULIKE STEREOTYPIER: Fra forestillingen Rooms på Den Norske Opera og Ballett i Oslo. Koreograf er Alexander Ekman har laget det han kaller en kunstinstallasjon med menneskekarakterer. Foto: Andreas Lekang / Dagbladet Vis mer

- Dette skiller seg veldig fra hvordan man vanligvis bruker et teater. Her kan publikum velge hva de selv vil se, fra hvilken vinkel de vil se.

- Tror du noen vil kopiere deg denne gangen?

- Jeg har så mange ideer, så det er bare å ta, sier han og ler.

Forestillingen han premiere onsdag kveld, men alle forestillingene er allerede utsolgt. Den norske Opera og Ballett vurderer å sette opp ekstraforestillinger.

Alexander Ekmans neste store prosjekt «Play» har premiere på Paris-operaen 6. desember 2017.